Eni-nr: | 2001027. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1920. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Gebr. Boot NV in Leiderdorp. |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 50.00 x 6.60 x 2.59. |
Tonnage / Inhoud: | 601 / 666. |
Aantal tanks: | 8, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 80 cbm/uur stoompomp. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar ‘Trutmundi’, de oudst bekende naam voor de Duitse stad Dortmund. |
Bijzonderheden: | Gebouwd in opdracht van Oliefabrieken Insulinde NV in Amsterdam en als INSULINDE 1 in de vaart gekomen. De schepen van de Oliefabrieken Insulinde NV voeren voornamelijk vanuit Amsterdam met ruwe kokosmelk, afkomstig van Java, naar de fabrieken van Simon van den Bergh en Antoon Jurgens in Rotterdam en Zwijndrecht. Toen de Oliefabrieken Insulinde NV in 1922 liquideerde nam Van Ommeren op 7 september 1922 de vloot en het werk van de ‘Insulinde’ over. Hernoemd in TREMONIA. Voer van 1922 tot 1929 met gasolie van Rotterdam naar Dortmund voor Ölhandel W.H. Smitz GmbH in Hamburg. Na 1929 meestal actief in het transport tussen Rotterdam en Antwerpen. |
Levensloop: | Op 04-09-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 06-06-1955 verkocht naar Phs. van Ommeren (Hamburg) GmbH in Hamburg en hernoemd in ALTENRODE. In 1966 afgevoerd van de sterkte en aansluitend gesloopt. |