Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304448.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1929.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:607.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:94.87 x 11.97 x 2.73.
Tonnage / Inhoud:2140 / 2968.
Aantal tanks:20, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:250 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BORUSSIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar een Germaanse stam, de Teutonen genoemd.
Bijzonderheden:In juni 1949 bij de RDM voorzien van stoomspiralen.
Levensloop:Op 18-07-1973 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming in Hendrik Ido Ambacht. Is waarschijnlijk als bunkerbak voor de offshore in Noorwegen terechtgekomen.
Het sleeptankschip TEUTONIA, aan het Stadspark in Ludwigshafen. De stuurbak is op deze foto nog bijna geheel open wat ons doet vermoeden dat dit één der oudst bekende foto´s van de TEUTONIA is. Foto± Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip TEUTONIA, inmiddels voorzien van een gedeeltelijk dichtgemaakte stuurbak, achter een onbekende stoomboot afvarend ter hoogte van Mainz. Foto± Archief Arie Lentjes.
De bemanning van de TEUTONIA poseert, met niet verhulde trots, achter een reddingsboei van het schip (1931). Foto: mevrouw L. van den Heuvel – Lentjes – met dank.
Het sleeptankschip TEUTONIA, samen met een vrachtschip, afvarend achter een radersleepboot van de Rhenania Schiffahrts- und Speditions GmbH uit Mannheim. Foto: Archief Arie Lentjes.
De grote na-oorlogse ergernis; wachten op sleepgelegenheid. Maar als dan na een paar dagen de ‘eigen’ motorsleepboot INTRITAS I zich meld om vast te maken is alle leed snel geleden. Met groot enthousiasme wordt de sleepdraad overgegeven. De INTRITAS I, onderweg uit Rotterdam, heeft zo te zien al minimaal vier sleepschepen in de sleep hangen, hetgeen behoorlijk wat werk betekend voor de bemanning van de TEUTONIA. Foto: Archief Arie Lentjes.
De sleepstrang is aan boord van de INTRITAS I. De boot haast zich naar voren om weer gang in de sleep te krijgen, terwijl men op de TEUTONIA, aanstonds druk aan het strangenvissen gaat. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip TEUTONIA, hangt als nummer 8 in een sleep. In de verte is met moeite de radersleepboot te zien die de sleep voorttrekt.
Foto: mevr. L. van den Heuvel-Lentjes – met dank.
Het sleeptankschip TEUTONIA, wacht samen met een 1500 tonner op een sleepboot. Voor de TEUTONIA liggen nog twee lege schepen op een boot te wachten. Foto: mevr. L. van den Heuvel-Lentjes – met dank.
De sleeptankschepen TEUTONIA en TUBANTIA liggen te wachten om te kunnen lossen bij de Shell in Reisholz. Langszij de TUBANTIA ligt een schip van de Bayerischer Lloyd uit Regensburg. Deze BL tankschepen voeren regelmatig als huurschip mee in de Van Ommeren tonnage. Foto: Archief Arie Lentjes.
Omdat de sleepschepen van Van Ommeren niet waren uitgerust met radiotelegrafie werd het contact tussen de wachtende schepen en de installatie onderhouden via de roeiboot. Deze foto is gemaakt met mooi en rustig weer, maar bij nacht en ontij of in de dichte mist, was dit geen ongevaarlijk werk. Foto: Archief Arie Lentjes.
De bemanning van de TEUTONIA in 1932. Foto: Archief Arie Lentjes
Bemanningsleden en hun vrouwen van verschillende Van Ommeren schepen tijdens een gezellig samenzijn aan boord van de TEUTONIA. Eén van de opvarenden zorgt met zijn accordeon voor muzikaal vertier.
Foto: mevrouw L. van den Heuvel – Lentjes – met dank.
Iedere schipper of kapitein is ooit onderaan de ladder begonnen. Of deze scheepsjongen, of ‘Boy’ ooit het hoogste in zijn vak geworden is, verteld het verhaal niet. Aan de aanwijzingen van zijn collega’s zal het niet hebben gelegen. TEUTONIA – 1936. Foto: mevr. L. van den Heuvel-Lentjes – met dank.

Toegevoegde Foto’s

De sleeptankschepen TEUTONIA en BORUSSIA, crude lossen in Gent.
Foto: Collectie: T. Bos – met dank.
Matroos Tiemen Bos in 1966 op het voorschip van de TEUTONIA. De hoge opbouw
van de voorroef is op één van de bovenstaande foto’s ook al goed te zien.
Foto: Collectie T. Bos – met dank.