Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2306165.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1937.
Bouwwerf:Schiffswerft Overhoff & Co in Linz, Oostenrijk.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:72.60 x 10.10 x 1.97.
Tonnage / Inhoud:913 / 1244.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 150 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Inland Waterway Ltd. in Londen, Engeland.
ZusterschepenBULGARIA en MORAVIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het land Oostenrijk.
Bijzonderheden: In 1937 gebouwd in opdracht van de Inland Waterway Ltd. in Londen (een dochteronder-neming van Shell Transport in Londen) en verhuurd aan de Astra Romana, de naam waaronder Shell actief was in Roemenië. Als SHELL XV, onder Engelse vlag, in de vaart gekomen.
In 1939, onder druk van een Roemeense revolutie door de Inland Waterway Ltd. van de Donau teruggetrokken en verkocht aan de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. Met een zeesleper van L. Smit & Co, via de Zwarte Zee, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan naar Rotterdam gesleept. Bij Scheepswerf Boele in Bolnes geschikt gemaakt voor de Rijnvaart.
Op 30-06-1939 op naam gezet van de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en hernoemd in AUSTRIA.
Vertrok vervolgens in september 1939 met een lading gasolie voor de Zwitserse Shell naar Straatsburg maar kon vanwege de oorlogstoestand pas in het late voorjaar van 1940 lossen.
In april 1953 voorzien van een voorroef.
In 1963 overgemeten naar 72.60 x 10.10 x 2.07 en 958 ton.
Levensloop:Op 18-03-1968 verkocht aan Tankschoon-maakbedrijf Tankercleaning NV in Schiedam en hernoemd in TC05. Op 07-06-1984 verkocht aan Nimeta BV in Rotterdam en (waarschijnlijk) gesloopt. 
Het sleeptankschip AUSTRIA, opvarend aan de Loreley. Foto: F. Bubenheim - Archief Arie Lentjes.

Het sleeptankschip AUSTRIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het sleeptankschip AUSTRIA voor anker bij de Shell in Monheim (kmr. 714).

Het sleeptankschip AUSTRIA voor anker bij de Shell in Monheim (kmr. 714). Foto: Archief Arie Lentjes.