Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2303777.
Scheepstype: Sleeptankschip.
Bouwjaar: 1910.
Bouwwerf: Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 51.52 x 7.27 x 2.26.
Tonnage / Inhoud: 673 /
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 60 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen Geen.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Elzas in Frankrijk.
Bijzonderheden: Door Phs. van Ommeren (Hamburg) GmbH in Hamburg omgebouwd tot drijvende werkplaats en schookmakschip met olie-afscheider.
Levensloop: Gebouwd in opdracht van A. Magniette in Hoboken (Antwerpen), Belgie en als PROPUSOL I in de vaart gekomen. Op 19-02-1924 door Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam aangekocht en als HELVETIA in de vaart gekomen. Op 05-01-1925 hernoemd in ALSACIA. Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. Niet hernoemd.
Op 25-06-1959 overgeschreven aan Phs. van Ommeren (Hamburg) GmbH in Hamburg en hernoemd in DARLINGERODE. In de jaren zeventig omgebouwd tot drijvende werkplaats en schoonmaakschip met olie-afscheider. In 1986 verkocht. Daarna onbekend.

 

De ALSACIA en de HOLLANDIA samen in een sleep.

De ALSACIA en de HOLLANDIA samen in een sleepje voor de stad. Foto: Archief Van Ommeren – collectie Arie Lentjes.

Het werkschip DARLINGERODE in Hamburg. Foto: collectie Arie Lentjes.

Het werkschip DARLINGERODE in Hamburg. Foto: collectie Arie Lentjes.