Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2301128.
Scheepstype: Sleeptankschip.
Bouwjaar: 1925.
Bouwwerf: Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer: 542.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 94.80 x 11.99 x 2.52.
Tonnage / Inhoud: 1978 /
Aantal tanks: 20, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 250 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar: Maatschappij Tankschip Allemannia NV in Rotterdam.
Zusterschepen Geen.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het land der Allemannen, een volkstam in midden Duitsland.
Bijzonderheden: Tijdens de Tweede Wereldoorlog door oorlogsgeweld zwaar beschadigd geraakt. Heeft tot 1948 opgelegd gelegen en werd pas toen gerepareerd. Tijdens de reparatie werd het aantal tank teruggebracht naar 18 stuks met een nieuwe tonnenmaat van 1957 ton. In 1958 voorzien van een nieuwe lospomp van 300 cbm/uur.  
Levensloop: Op 02-11-1928 overgeschreven naar Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Op 18-07-1973 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend gesloopt.

 

Het sleeptankschip ALLEMANNIA, afgemeerd in de haven van Mundenheim (Ludwigshafen), bij de oude chemische fabriek van Dr. Rassig.

Het sleeptankschip ALLEMANNIA, afgemeerd in de haven van Mundenheim (Ludwigshafen), bij de oude chemische fabriek van Dr. Rassig.

De tanksleepschepen ALLEMANNIA, MOSELIA en HELVETIA, liggende in de Alt-Rhein in Straatsburg. Voordat in Straatsburg de Petroleumhaven werd geopend (1926) was het de gewoonte om partijen gasolie en benzine voor Basel, vanuit grote sleepschepen over te slaan in kleinere schepen, die via de Rijn naar Basel konden. Op deze foto is de ALLEMANNIA gedeeltelijk leeggemaakt in de MOSELIA en HELVETIA. Aan de ankerketting van de ALLEMANNIA te zien ligt het schip er al een tijdje.

De tanksleepschepen ALLEMANNIA, MOSELIA en HELVETIA, liggende in de Alt-Rhein in Straatsburg. Voordat in Straatsburg de Petroleumhaven werd geopend (1926) was het de gewoonte om partijen gasolie en benzine voor Basel, vanuit grote sleepschepen over te slaan in kleinere schepen, die via de Rijn naar Basel konden. Op deze foto is de ALLEMANNIA gedeeltelijk leeggemaakt in de MOSELIA en HELVETIA. Aan de ankerketting van de ALLEMANNIA te zien ligt het schip er al een tijdje.

ALLEMANNIA

De ALLEMANNIA, HELVETIA en MOSELIA vanaf de andere kant van de Atl-Rhein gezien.

ALLEMANNIA

Het sleeptankschip ALLEMANNIA wordt achteruit op steiger gemanoeuvreerd bij de Shell in Pernis. De MABI 12 van Maatschappij Binnenvaart helpt een handje.

ALLEMANNIA

Deze foto werd genomen aan boord van het sleeptankschip ALLEMANNIA, maar de personen op de foto behoren tot verschillende (VO) schepen. Het is aannemelijk dat de GALLIA langszij lag, toen deze foto gemaakt werd en dat er waarschijnlijk nog meerdere schepen langszij of in de buurt lagen. Het vermoeden bestaat dat de muzikanten van verschillende schepen afkomstig zijn. De man met het kind op de arm is Jan Herson. Het kind is echter de dochter van Bart Lentjes, hetgeen betekend dat de ASTORIA ook van de partij was. Verder zien we Kees de Perk, Koos Glerum, Jan Hennik, ene Van Akkeren en ene Floor (eerste matroos). De scheepshond is afkomstig van de GALLIA.