Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309788. 
Scheepstype:Sleeptankschip – type III/ADNR. 
Bouwjaar:1956. 
Bouwwerf:Schiffswerft Hilgers AG in Rheinbrohl, Duitsland. 
Bouwnummer:8079. 
Proefvaart:onbekend. 
Afmetingen:99.82 x 12.00 x 2.82. 
Tonnage / Inhoud:2469 /  
Aantal tanks:18 en voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 300 cbm/uur Houttuin motorpompen. 
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen:FRISIA (gebouwd bij Hilgers). 
Betekenis Scheepsnaam:Naar het eiland Terschelling
Bijzonderheden:In 1990 omgebouwd tot motorvrachtschip van 2870 ton met de afmetingen 109.71 x 12.00 x 3.20 en voorzien van 1300 pk MWM. In 1992 hermotoriseerd met 1800 pk ABC. Nieuwe tonnenmaat: 2968 ton.  
Levensloop:Op 17-03-1978 overgeschreven naar Mabi BV in Rotterdam (een volle dochter van Van Ommeren) en hernoemd in MAAS.
Op 18-12-1980 via Phs. van Ommeren verkocht aan Hatraba Beton BV in Rotterdam en aansluitend doorverkocht aan Handel- en Scheepvaart Krimpen BV in Krimpen a/d IJssel. Op 13-03-1981 hernoemd in ORCA. Op 22-12-1981 doorverkocht aan Motoren- en Machinefabriek Kinderdijk BV in Krimpen a/d Lek en niet hernoemd. Op 09-06-1988 overgeschreven naar Vof Orca in Rotterdam en niet hernoemd. Op 17-07-1990 verkocht aan Vof Hovestadt & Zoon in Werkendam en aansluitend omgebouwd tot motorvrachtschip. Als VITA NOVA in de vaart gekomen. In 1999 verkocht aan M.J. Hoogendoorn in Werkendam en hernoemd in GLISSANDO. Anno 2012 in de vaart.
Het sleeptankschip ACTANIA, achter de voorspanboot RHEINFELDEN, opvarend in het gebergte. Wie goed kijkt ziet dat de ACTANIA is uitgerust met radar.

Het sleeptankschip ACTANIA opvarend in het gebergte, gesleept door de voorspanboot RHEINFELDEN. Foto: Archief Arie Lentjes.

Wanneer de AQUITANIA, ACTANIA en SCALDIA volledig afgeladen waren en tevens op het juiste tij konden vertrekken paste het ‘stelletje’ net onder de oude Maasbruggen door. Veel ruimte bleef er echter niet over.
Foto: A. van der Leer – Archief Arie Lentjes.
Meestentijds werd echter de route door de Koningshaven en ‘De Hef’ gekozen. Het ‘stelletje’ AQUITANIA, SCALDIA en ACTANIA bij het uitvaren van de Koninghaven, ter hoogte van de Nassaukade. Foto: A. van der Leer – Archief Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip VITA NOVA onder de portaalkraan in de Vulcaanhaven in Vlaardingen – Foto: A. Elen – met dank.
Het motorvrachtschip GLISSANDO, opvarend ter hoogte van Xanten.
Foto: P. Kombüchen – met dank – www.binnenvaart.eu.
Het motorvrachtschip GLISSANDO in 2011 ter hoogte van de Loreley.
Foto: Dieter Henken – met dank – www.binnenvaart.eu.
Het motorvrachtschip GLISSANDO. Foto: Willie Hendrik – met dank.
Het motorvrachtschip GLISSANDO op het Hollands Diep ter hoogte van Moerdijk (05-11-2022). Foto: Christian Rombouts – met dank