Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303740.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1927.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:581.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:64.97 x 8.00 x 2.02.
Tonnage / Inhoud:709 / 925.
Aantal tanks:10, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:FRANCONIA, CALIFORNIA, MOLDAVIA, ASTORIA en LOMBARDIA (allen gebouwd bij Van der Giessen in 1926/1927.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het land van de Sueven, een West-Germaanse volksstam die aan het begin van de jaartelling tussen de Rijn en de Oostzee leefden.
Bijzonderheden:In januari 1942 ruilden Van Ommeren en de Internationale de SUEVIA en de TUNISIA met elkaar. De SUEVIA kwam als sleeptankschip terug naar de Rijn en de TUNISIA ging als motortankschip naar de Elbe. 
Levensloop:Op 07-08-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-01-1942 overgeschreven naar Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 06-06-1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Aansluitend verkocht naar Phs. van Ommeren (Hamburg) GmbH in Hamburg en hernoemd in ALMENRODE. In 1972 gesloopt.
Het sleeptankschip SUEVIA (schipper A. Weistrack), gesleept door de stoomsleepboot HORN van Schleppschiffahrts Gesellschaft Lütgens uit Hamburg. Foto werd gemaakt vanaf de Kaltehofebrücke in Hamburg.
Foto: Archief Phs. van Ommeren – met dank.