Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304073.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1929.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:598.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:79.88 x 10.49 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:1125 / 1544.
Aantal tanks:16, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:COLONIA, GALICIA en BOHEMIA (allen bij Van der Giessen gebouwd in 1929).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Pruisische provincie Silezië,
Bijzonderheden:In 1962 omgebouwd tot duwtankschip van 1125 ton. In 19.. tijdens laden bij Shell Pernis gebroken en daarna in gebruik genomen als vatenschip schip aan de Strekdam. In 1974 afgevoerd van de sterkte.
In 1977 omgebouwd tot ponton van 428 ton (30.00 x 10.53 x …).
Levensloop:Op 06-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-10-1974 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht. In 1977 hernoemd in SILEZIA II. Op 15-11-1977 uitgeschreven bij het Kadaster in Rotterdam. Daarna onbekend.
Het sleeptankschip in de vroege jaren dertig op de Elbe.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip SILEZIA na een zware kop op kop aanvaring op de helling bij Scheepswerf Boele in Bolnes. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip SILEZIA in één van de haven van Hamburg.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het duwtankschip SILEZIA, gekoppeld aan het motortankschip RHODANIA, met ‘klein water’ aan het Stadspark in Ludwigshafen. Foto: Archief Arie Lentjes.