Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309656.
Scheepstype:Sleeptankschip – type III/ADNR.
Bouwjaar:1956.
Bouwwerf:Schiffsbau Ewald Berninghaus GmbH in Duisburg, Duitsland.
Bouwnummer:737.
Proefvaart:06-08-1956.
Afmetingen:99.86 x 11.99 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:2446 / 3315.
Aantal tanks:18, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 300 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:FLANDRIA (gebouwd bij Berninghaus)
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Romeinse naam voor de rivier de Schelde. 
Bijzonderheden:Overdracht 06-08-1956.
Uitgerust met twee Deutz diesel aangedreven ankerlieren, type MAH 916.
In 1976 in Finland in gebruik genomen als opslagschip. 
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 27-10-1976 verkocht aan Suomen Sokeri Oy in Mannerheimintie (Helsinki), Finland. Daarna onbekend.
Het is alle ‘hens aan dek’ voor de bemanning van het sleeptankschip SCALDIA. De motorsleepboot TREKVOGEL is aan de Strekdam in Rotterdam langszij gekomen en heeft net de sleepstrang aangegeven. Wat deze foto echter bijzonder maakt is dat er op te zien is dat de SCALDIA was uitgerust met motor- aangedreven ankerlieren. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het ‘stelletje’ AQUITANIA – ACTANIA – SCALDIA, na laden bij Matex Botlek, tijdens vastmaken in de Derde Petroleumhaven in de Botlek. Op de achtergrond zien we de tanks van Pakhuismeesteren (Paktank) in aanbouw.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het ‘stelletje’ AQUITANIA, ACTANIA en SCALDIA is zojuist de Koningshaven en de Koningshavenbrug (in Rotterdam beter bekend als ‘De Hef’) gepasseerd.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Wanneer de AQUITANIA, ACTANIA en SCALDIA volledig afgeladen waren en tevens op het juiste tij konden vertrekken paste het ‘stelletje’ net onder de oude Maasbruggen door. Veel ruimte bleef er echter niet over.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Eenmaal boven de stad werden, boven de Strekdam, de SCALDIA en ACTANIA op hun eigen strang uitgevierd. Vanaf dat moment begon de reis naar Emmelsum pas echt. Foto: Archief Arie Lentjes.
Ruim 7000 ton crude-oil onderweg naar Emmelsum. Het motortankschip AQUITANIA met de sleeptankschepen ACTANIA en SCALDIA in aanhang boven de brug van Nijmegen. Foto: Archief Arie Lentjes.
De oliehaven van Emmelsum. Omdat er tegen de steile glooiing nauwelijks normaal was vast te maken ligt de AQUITANIA voor anker. Aan de steigers liggen de SCALDIA en de ACTANIA hun lading te lossen. Verderop in de haven ligt nog een 2400 tonner op haar beurt te wachten. Ondanks dat Van Ommeren alles in het werk stelde om via de binnenvaart de Gelsenberg Benzin AG van crude-oil te voorzien kon niet worden voorkomen dat ook deze raffinaderij (thans BP Gelsenkirchen) voor haar aanvoer overschakelde op een pijpleiding. De haven van Emmelsum is thans een belangrijke containerhaven.
Foto: Arie Lentjes.
In de afvaart voer de AQUITANIA zowat met het achterschip tussen de voorschepen van de lege SCALIA en ACTANIA. Het geheel werd met kruisdraden en een speciaal ontworpen blok met elkaar verbonden. Vanwege de afmetingen van de combinatie – 200 meter lang en 24 meter breed – ontstond zo een starheid die een absolute voorwaarde was om te kunnen manoeuvreren,
Foto: Archief Arie Lentjes.
Nadat Emmelsum als bestemming was weggevallen werden de 2400 tonners nog enige jaren ingezet voor algemeen werk op de Rijn. Hier ligt de SCALDIA boven de brug van Emmerich te wachten op de douane.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip SCALDIA is ergens op de Boven-Rijn uit haar roer gelopen en vastgelopen op één van de vele kiesbanken. De TREKVOGEL doet haar naam eer aan. Na het uitbrengen van een tornstrang ligt zij volaan te tornen om de SCALDIA terug in haar element te trekken. Foto: Archief Arie Lentjes.