Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309295.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1955.
Bouwwerf:J.G. Hitzler in Lauenburg a/d Elbe, Duitsland.
Bouwnummer:580.
Proefvaart:02-08-1955.
Afmetingen:99.90 x 12.00 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:2440 / 3348.
Aantal tanks:18, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:250 cbm/uur Weise & Monski stoompompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:HOLSATIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Salland, een streek in het westen van Overijssel.
Bijzonderheden:De AQUITANIA en BURGUNDIA zijn van dezelfde tekening maar werden al tijdens de bouw gebouwd als motortankschepen. Overdracht: 02-08-1955. Op de scheepswerf van T. Buschmann und Söhn GmbH in Hamburg zeeklaar gemaakt voor de oversteek naar Nederland.
Levensloop:Op 13-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnenvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 19-10-1976 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht. Op 22-02-1977 verkocht aan Clyde Development Ltd in Edinburgh, Schotland. Hernoemd in FURNESS FISCHER. In 2004 verkocht aan Henty Oil Ltd in Liverpool en hernoemd in HENTY SUPPLIER. In 2006 in gebruik genomen als drijvende opslag voor gasolie in het Huskisson Dock in Liverpool. Op 19-07-2010, geladen met 1850 ton gasolie gebroken en total loss verklaard. Aansluitend verkocht aan DRB Marine Service Ltd in Rosneath, Schotland en als wrak versleept van Liverpool naar Rosneath en aansluitend gesloopt.
Het is 29 juli 1953. Het nagelnieuwe sleeptankschip SALLANDIA wordt in Hamburg zeeklaar gemaakt voor de oversteek naar Nederland. De zeesleper HUDSON van L. Smit Internationale Sleepdiensten & Co uit Maassluis ligt klaar voor de eerste zeereis van de SALLANDIA. Jaren later zou het schip de Noordzee nog eens oversteken. Foto: Archief Arie Lentjes.
Na een tussenstop in Cuxhaven vanwege slecht weer arriveert de SALLANDIA op de Nieuwe Waterweg. De stoomsleepboot MABI 6 heeft net vastgemaakt op de SALLANDIA, zodat de HUDSON kan losgooien en haar thuishaven Maassluis kan opzoeken. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip SALLANDIA, opvarend in het gebergte. Afgaande op de diepgang van de SALLANDIA staat er voldoende water ‘op’ de Rijn.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Een fraaie opname van het achterschip van de SALLANDIA, waarbij vooral de drie grote roeren opvallen. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip SALLANDIA, onderweg naar Antwerpen, gefotografeerd op het Kanaal door Zuid-Beveland. Foto: Archief Arie Lentjes.
Na soms dagenlang werkloos ‘op stroom’ wachten op sleepgelegenheid was het vaak ineens vastmaken en ‘full speed’ volgen. Na dagen niets doen moest een sleepschipper dan wel eens even schakelen. Foto: Archief Teun de Wit – WWW.BINNENVAART.EU – met dank.
Een prachtige foto van een Van Ommeren sleep met ‘klein’ water in de opvaart. Als krachtbron dient de TREKVOGEL, die met slechts drie nauwelijks geladen sleepschepen lang niet al haar paardenkrachten hoeft aan te spreken. Op de eerste lengte vinden we de SALLANDIA, gevolg door de NASSOVIA. De rij wordt gesloten door de CALEDONIA die met stookolie voor Dyckerhoff onderweg is naar Amöneburg. Foto: mevr. Van de Heuvel-Lentjes – met dank.
Na 55 jaar dienst en meerdere zeereizen vond de SALLANDIA, als HENTY OIL, haar Waterloo in het Schotse Rosneath waar onherroepelijk de slopershamer volgde, Foto: Archief Arie Lentjes.
Na 55 jaar dienst en meerdere zeereizen vond de SALLANDIA, als HENTY OIL, haar Waterloo in het Schotse Rosneath waar onherroepelijk de slopershamer volgde, Foto: Archief Arie Lentjes.
Na 55 jaar dienst en meerdere zeereizen vond de SALLANDIA, als HENTY OIL, haar Waterloo in het Schotse Rosneath waar onherroepelijk de slopershamer volgde, Foto: Archief Arie Lentjes.
Na 55 jaar dienst en meerdere zeereizen vond de SALLANDIA, als HENTY OIL, haar Waterloo in het Schotse Rosneath waar onherroepelijk de slopershamer volgde, Foto: Archief Arie Lentjes.