Eni-nr: | 2309295. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1955. |
Bouwwerf: | J.G. Hitzler in Lauenburg a/d Elbe, Duitsland. |
Bouwnummer: | 580. |
Proefvaart: | 02-08-1955. |
Afmetingen: | 99.90 x 12.00 x 2.82. |
Tonnage / Inhoud: | 2440 / 3348. |
Aantal tanks: | 18, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 250 cbm/uur Weise & Monski stoompompen. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | HOLSATIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Salland, een streek in het westen van Overijssel. |
Bijzonderheden: | De AQUITANIA en BURGUNDIA zijn van dezelfde tekening maar werden al tijdens de bouw gebouwd als motortankschepen. Overdracht: 02-08-1955. Op de scheepswerf van T. Buschmann und Söhn GmbH in Hamburg zeeklaar gemaakt voor de oversteek naar Nederland. |
Levensloop: | Op 13-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnenvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 19-10-1976 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht. Op 22-02-1977 verkocht aan Clyde Development Ltd in Edinburgh, Schotland. Hernoemd in FURNESS FISCHER. In 2004 verkocht aan Henty Oil Ltd in Liverpool en hernoemd in HENTY SUPPLIER. In 2006 in gebruik genomen als drijvende opslag voor gasolie in het Huskisson Dock in Liverpool. Op 19-07-2010, geladen met 1850 ton gasolie gebroken en total loss verklaard. Aansluitend verkocht aan DRB Marine Service Ltd in Rosneath, Schotland en als wrak versleept van Liverpool naar Rosneath en aansluitend gesloopt. |