Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303817.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1928.
Bouwwerf:Scheepswerf Gebr. Pot NV in Bolnes.
Bouwnummer:808.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:79.88 x 10.49 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:1117 / 1517.
Aantal tanks:16, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BASILIA, TREVISIA en HAMMONIA (allen gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes in 1928/1929).
Betekenis Scheepsnaam:Naar Salland, een streek in het westen van Overijssel.
Bijzonderheden:Tijdens de Tweede Wereldoorlog, door oorlogs-geweld verloren gegaan op de Elbe.
Levensloop:In 1951 als wrak verkocht aan de Deutschen Democratischen Republik, General Direction Schiffahrt en aansluitend in de DDR gesloopt.
Het sleeptankschip SALLANDIA passeert, samen met de stoomgoederenboot HASSIA van Koenigsfeld de schepenbrug van Koblenz. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip SALLANDIA, opvarend op de Elbe. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Op 14 juni 1951 verkocht Phs. van Ommeren NV het wrak van de SALLANDIA voor 25.000 Ostmarken aan de Deutschen Democratischen Republiek, General Direction Schiffahrt. Ondanks dat de SALLANDIA tot wrak geschoten was, moest hiervoor, binnen het kader van de Wet Deviezen en de Wet Behoud Scheepsruimte 1939 toestemming nodig van de Hoofdbewaarder der Hypotheken.