Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303748.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1925.
Bouwwerf:L. Meyer (Meyerwerft) GmbH in Papenburg, Duitsland.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:65.00 x 8.00 x 1.98.
Tonnage / Inhoud:641 / 811.
Aantal tanks:10, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:60 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:INDIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het Noord-Europese land Roemenië.
Bijzonderheden:De bouwopdracht werd gegeven door een onbekende Duitse reder, tijdens de bouw overgenomen door Phs. van Ommeren.
Op 21-10-1940 door de Duitse Kriegsmarine gevorderd en door de Deutsche Reichsbahn ‘over de weg’ van Dresden (Elbe) naar Ingolstadt (Donau) gebracht, een afstand van 384 km.
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 21-10-1940 overgedragen aan de Duitse bezetter. Daarna onbekend.
De typische Elbelichter ROMANIA, op de dwarshelling van de Ottensener Schiffswerft und Eisenwerke AG aan de rivier de Peute, een zijrivier van de Elbe in Hamburg. Het ankergerei is kenmerkend voor de Elbe; waar een dreganker beter voldeed als een stok- of klipanker. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het is begin jaren dertig van de vorige eeuw, de grote economische crisis grijpt wereldwijd om zich heen. Ook in het noorden van Duitsland. Drie Elbelichters, de: ROMANIA, FRANCONIA en SICILIA liggen opgelegd in een zijarm van de Elbe; in de omgeving van Hamburg. – Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Vanwege een tekort aan schepen op de Donau vorderde de Duitse Kriegsmarine vijf Elbelichters van Van Ommeren en liet die door de Deutsche Reichsbahn, met speciaal geconstrueerde voertuigen en diepliggers ‘over de weg’ van Dresden (Elbe) naar Ingolstadt (Donau) brengen, een afstand van 384 kilometer.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Dat het transport over de weg van een tankschip van 65.00 meter lang en 8.00 meter breed geen eenvoudige klus was blijkt wel uit bijgaande foto. Maar omvaren over zee was vanwege de oorlogssituatie helemaal geen optie.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Dat het transport over de weg van een tankschip van 65.00 meter lang en 8.00 meter breed geen eenvoudige klus was blijkt wel uit bijgaande foto. Maar omvaren over zee was vanwege de oorlogssituatie helemaal geen optie.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Dat het transport over de weg van een tankschip van 65.00 meter lang en 8.00 meter breed geen eenvoudige klus was blijkt wel uit bijgaande foto. Maar omvaren over zee was vanwege de oorlogssituatie helemaal geen optie.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Dat het transport over de weg van een tankschip van 65.00 meter lang en 8.00 meter breed geen eenvoudige klus was blijkt wel uit bijgaande foto. Het lijkt er op dat de auto’s van de Reichsbahn waren uitgerust met gastanks.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.