Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303794.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1928.
Bouwwerf:Chantier Naval de la Haute Seine in Villeneuve le Roi, Frankrijk.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:38.50 x 5.06 x 2.10.
Tonnage / Inhoud:293 / 358.
Aantal tanks:6, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:COLMAR, INTERLAKEN, WINTERTHUR, THUN, NANCY en METZ (allen gebouwd bij Chantier Naval de la Haute Seine in 1927/1928).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Zwitserse stad Olten.
Bijzonderheden:Na de watersnood van 1953 door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aangekocht om gebruikt te worden als caisson voor het sluiten van het Stroomgat bij Schelphoek, op Schouwen Duiveland. Daartoe omgebouwd bij HVO in Vlaardingen. Heeft daarna van 1955 tot 1964 als OLTEN dienst gedaan als opslagschip voor gasolie. In 1964 omgebouwd tot motorvrachtschip van 325 ton met 140 pk B&W, 2 cilinder, 2 tact dieselmotor, type 222VF37, bouwjaar 1957. In 1972 hermotoriseerd met 150 pk Industrie, type 3-VD-6A, motornummer: 3480.
Levensloop:Op 28-10-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 04-08-1953 verkocht aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in ‘s-Gravenhage en niet hernoemd. Op 14-12-1955 aangekocht door Rederij v/h J.C. van der Linden NV in Rotterdam en niet hernoemd. Opnieuw gebrand onder nummer: 9410 B Rott 1955 (2309410). In 1964 verkocht aan A. Threets in Rotterdam en hernoemd in AROSTA. In 1972 verkocht aan D.G. Hagenaar in Hardinxveld-Giessendam en hernoemd in JADI. In 1978 gesloopt.
Het sleeptankschip OLTEN in een voor ons onbekende haven. Deze foto dateert uit 1939 of 1940. Het is goed mogelijk dat het schip hier als opslagschip dienst- doet gedurende de mobilisatie. De vraag is alleen waar.
Foto: Archief Arie Lentjes.
De sleepspitsen OLTEN en COLMAR op het droge de bij Scheepswerf van HVO in Vlaardingen.
Foto: Archief Adri Elen – met dank.
De OLTEN en COLMAR liggen klaar voor transport naar Zeeland. Veel is er aan de schepen niet verbouwd. Alleen de voor- en achterschepen zijn zodanig aangepast dat ze gekoppeld kunnen worden. Aan dek is er niets veranderd.
Foto: Archief Adri Elen – met dank.