Eni-nr: | 2303794. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1928. |
Bouwwerf: | Chantier Naval de la Haute Seine in Villeneuve le Roi, Frankrijk. |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 38.50 x 5.06 x 2.10. |
Tonnage / Inhoud: | 293 / 358. |
Aantal tanks: | 6, niet voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | COLMAR, INTERLAKEN, WINTERTHUR, THUN, NANCY en METZ (allen gebouwd bij Chantier Naval de la Haute Seine in 1927/1928). |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Zwitserse stad Olten. |
Bijzonderheden: | Na de watersnood van 1953 door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aangekocht om gebruikt te worden als caisson voor het sluiten van het Stroomgat bij Schelphoek, op Schouwen Duiveland. Daartoe omgebouwd bij HVO in Vlaardingen. Heeft daarna van 1955 tot 1964 als OLTEN dienst gedaan als opslagschip voor gasolie. In 1964 omgebouwd tot motorvrachtschip van 325 ton met 140 pk B&W, 2 cilinder, 2 tact dieselmotor, type 222VF37, bouwjaar 1957. In 1972 hermotoriseerd met 150 pk Industrie, type 3-VD-6A, motornummer: 3480. |
Levensloop: | Op 28-10-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 04-08-1953 verkocht aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in ‘s-Gravenhage en niet hernoemd. Op 14-12-1955 aangekocht door Rederij v/h J.C. van der Linden NV in Rotterdam en niet hernoemd. Opnieuw gebrand onder nummer: 9410 B Rott 1955 (2309410). In 1964 verkocht aan A. Threets in Rotterdam en hernoemd in AROSTA. In 1972 verkocht aan D.G. Hagenaar in Hardinxveld-Giessendam en hernoemd in JADI. In 1978 gesloopt. |