Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303819.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1928.
Bouwwerf:Scheepswerf Haarlemsche Scheepsbouw Mij. NV in Haarlem.
Bouwnummer:213.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:87.35 x 10.19 x 2.53.
Tonnage / Inhoud:1561 / 2112.
Aantal tanks:16, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Nerviërs, een volksstam die in de Romeinse tijd tussen de Schelde en de Samber woonden. 
Bijzonderheden:In 1949 voorzien van stoomspiralen en een nieuwe Weise & Monski stoompomp van 325 cbm/uur. Nieuwe tonnenmaat: 1531 ton met een inhoud van 2061 kubieke meter. Tussen 1971 en 1981 dienstgedaan als hulpvaartuig/ponton bij baggerwerken. In 1981 in gebruik genomen als afmeerponton voor baggervaartuigen. Lag in de jaren tachtig van de vorige eeuw als afmeerponton in de, toen nog afgedamde Mississippihaven in de Europoort.
Levensloop:Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-06-1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 02-04-1971 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming NV in Hendrik Ido Ambacht en niet hernoemd. Op 01-06-1971 verkocht aan de Koninklijke Maatschappij tot het Uitvoeren van openbare werken ‘Adriaan Volker’ NV in Sliedrecht en niet hernoemd. Op 22-03-1972 overgeschreven naar Adriaan Volker Baggermaatschappij NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 28-06-1978 overgeschreven naar Adriaan Volker Stevin Baggermaatschappij Nederland BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 19-02-1981 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en niet hernoemd. Op 02-03-1981 verkocht aan Joh. Boele BV in Krimpen a/d Lek en niet hernoemd. Op 05-09-1988 overgeschreven aan Boele Dredging Contractors BV en niet hernoemd. Op 24-11-1992 afgevoerd van de sterkte en bij Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht gesloopt.
Het sleeptankschip NERVIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip NERVIA, opvarend in het gebergte. Foto: Archief Arie Lentjes.
De restanten van de stuurhut van de NERVIA nadat ze zich, na een ongelukkige manoeuvre van het motortankschip wat haar sleepte, klem voer onder de brug op de achtergrond. Foto: Archief Teun de Wit – WWW.BINNENVAART.EU – met dank.
De 1500 tonners van Van Ommeren waren schepen die voor alle soorten werk inzetbaar waren. Zagen we de NERVIA al op de Rijn en de Main. Hier zien we haar op het Kanaal door Zuid-Beveland, van Antwerpen onderweg naar Rotterdam bij het invaren van de sluis van Wemeldinge. Voor dit soort reizen werden particuliere sleepboten ingehuurd, zoals hier de LUXEMBURG van Piet Smit Jr. in Rotterdam. Foto: Archief Teun de Wit – WWW.BINNENVAART.EU – met dank.
Het sleeptankschip NERVIA, in de oliehaven van Straatsburg. Eén van de matrozen poseert op de voorboeiing. Helaas weten we niet wie het is.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Onderhoud aan dek aan boord van de NERVIA. Ook bij deze foto weten we helaas niet wie de twee matrozen zijn. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip NERVIA, opvarend op de Rijn. Foto: Gunter Dexheimer – Archief Teun de Wit – WWW.BINNENVAART.EU – met dank.
Het voormalige sleeptankschip NERVIA, onder haar eigen naam als afmeerponton van Boele Dredging in de toen nog afgedamde Mississippihaven in de Europoort. Omdat de NERVIA vrij toegankelijk was betekende zij ook voor veel sportvissers een geliefde plek. Foto: Arie Lentjes.
Het voormalige sleeptankschip NERVIA, onder haar eigen naam als afmeerponton van Boele Dredging in de toen nog afgedamde Mississippihaven in de Europoort. Op de achtergrond de tanks van de BP Raffinaderij.
Foto: Arie Lentjes.