Eni-nr: | 2303798. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1928. |
Bouwwerf: | Chantier Naval de la Haute Seine in Villeneuve le Roi, Frankrijk. |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 38.50 x 5.05 x 2.10. |
Tonnage / Inhoud: | 295 / 358. |
Aantal tanks: | 6, niet voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | COLMAR, OLTEN, INTERLAKEN, WINTERTHUR, THUN, en METZ (allen gebouwd bij Chantier Naval de la Haute Seine in 1927/1928). |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Franse stad Nancy, gelegen in de Elzas. |
Bijzonderheden: | Na de watersnood van 1953 door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aangekocht om gebruikt te worden als caisson voor het sluiten van het Stroomgat bij Schelphoek, op Schouwen Duiveland. Daartoe omgebouwd bij HVO in Vlaardingen. In 1956 omgebouwd tot motorvrachtschip van 309 ton met één ruim en aangedreven door 174 pk MWM/Brons, 6 cilinder, motornummer: 94428. |
Levensloop: | Op 28-10-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 04-08-1953 verkocht aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in ‘s-Gravenhage en niet hernoemd. Op 14-12-1955 aangekocht door Rederij v/h J.C. van der Linden NV in Rotterdam en niet hernoemd. Opnieuw gebrand onder nummer: 9409 B Rott 1955 (2309409). Op 24-12-1955 verkocht aan N.M.J. Garsten in Rotterdam. Geen naamsverandering bekend. Op 06-01-1961 verkocht aan G.M. van Leeuwen in Rotterdam en niet hernoemd. In 1986 verkocht naar het buitenland. Daarna onbekend. |