Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303778.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1912.
Bouwwerf:Schiffswerft und Maschinenfabrik Christof Ruthof in Mainz-Kastel.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:65.00 x 7.99 x 1.83.
Tonnage / Inhoud:636 / 775.
Aantal tanks:10, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis scheepsnaam:Naar de rivier de Moldau.
Bijzonderheden:In de zomer van 1953 voorzien van een dichte stuurhut met staand stuurwerk. Tevens werd de midscheepse pompkamer verwijderd. In 1966 omgebouwd tot bunker- winkelschip.
Levensloop:Op 08-07-1929 ingebracht in de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 16-08-1966 verkocht aan A.M. van der Kolk in ‘s-Gravendeel en hernoemd in DINTEL. Als bunker- winkelschip gestationeerd in Dinteloord. Op 23-06-1975 verkocht aan J.V. Verheyen in Heusden (België) en aansluitend doorverkocht aan de Firma Noppe in Gent en hernoemd in RINGVAART. Nieuwe ligplaats: het Kanaal Gent-Terneuzen, ter hoogte van de Gentse Ringvaart. Huidige status onbekend.
Het sleeptankschip MULDIA, hier nog uitgerust met een houten luikenkap en twee min of meer geïmproviseerde onderkomens op het voor- en achterschip. In de midscheeps een hoog opgetrokken pompkamer. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip MULDIA, verlost van haar houten luikenkap en vreemde dekoptrekjes, hier gefotografeerd aan de Steenplaat op de Nieuwe Maas. Grote naamwimpels zijn maar korte tijd in zwang geweest, vandaar dat je ze zelden op een foto tegenkomt. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Op 26 juli 1923 arriveerde het sleeptankschip MULDIA als eerste tankschip ooit de haven van Basel. Het Shellsteiger aan de Klybeckquai bestond nog slechts uit een ponton en een stellage om de walleiding te ondersteunen. Voorop de MULDIA eerste matroos H.W. Lentjes. Op de achtergrond de radersleepboot LUZERN en het sleepvrachtschip DAMCO 22, waarover schipper H. van Wijnen op dat moment het gezag voerde. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Op 26 juli 1923 arriveerde het sleeptankschip MULDIA als eerste tankschip ooit de haven van Basel. Het Shellsteiger aan de Klybeckquai bestond nog slechts uit een ponton en een stellage om de walleiding te ondersteunen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Op 26 juli 1923 arriveerde het sleeptankschip MULDIA als eerste tankschip ooit de haven van Basel. Het Shellsteiger aan de Klybeckquai bestond nog slechts uit een ponton en een stellage om de walleiding te ondersteunen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Op 26 juli 1923 arriveerde het sleeptankschip MULDIA als eerste tankschip ooit de haven van Basel. Het Shellsteiger aan de Klybeckquai bestond nog slechts uit een ponton en een stellage om de walleiding te ondersteunen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Op 26 juli 1923 arriveerde het sleeptankschip MULDIA als eerste tankschip ooit de haven van Basel. Het Shellsteiger aan de Klybeckquai bestond nog slechts uit een ponton en een stellage om de walleiding te ondersteunen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip MULDIA langszij het Duitse passagiersschip WILHELM GUSTLOFF van de Duitse organisatie Kraft Durch Freude, onderdeel van het Deutsche Arbeitsfront. Voor de Tweede Wereldoorlog maakte dit cruiseschip diverse vakantiereizen naar de Middellandse Zee. Zij werd op 30 januari 1945 door de Russische onderzeeboor S13 in de Oostzee getorpedeerd en tot zinken gebracht. Met ongeveer 9000 slachtoffers werd de ondergang van de WILHELM GUSTLOFF de grootste scheepsramp in de twintigste eeuw. Foto± Archief Van Ommeren / met dank.
Het sleeptankschip MULDIA op de dwarshelling van Ruthof in Mainz/Kastel. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip MULDIA bij de Shell-installatie in Haren bij Brussel. Foto: Archief A. Lentjes.
Het sleeptankschip MULDIA, wacht samen met een sleepvrachtschip op een sleepboot op het Kanaal Charleroi-Brussel. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip MULDIA, ergens in België. Op voorschip matroos J. Koers. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip MULDIA, ergens in België. Op het voorschip matroos J. Koers. Foto: Archief Arie Lentjes.
Bunker-winkelschip RINGVAART op haar vaste ligplaats aan het begin van de Gentse Ringvaart.
Bunker-winkelschip RINGVAART op haar vaste ligplaats aan het begin van de Gentse Ringvaart.
De RINGVAART van de firma Erik Noppe, gelegen aan het begin van de Gentse Ringvaart.
De RINGVAART van de firma Erik Noppe, gelegen aan het begin van de Gentse Ringvaart.
Erik Noppe, samen met H.W. Lentjes in de winkel van bunker- winkelstation RINGVAART.