Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303778.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1925.
Bouwwerf:Scheepswerf Burgerhout NV in Rotterdam.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:64.99 x 7.99 x 2.02.
Tonnage / Inhoud:698 / 877.
Aantal tanks:12, niet voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:SAXONIA en VISTULIA (gebouwd bij Burgerhout).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de rivier de Moezel.
Bijzonderheden: Op 21-10-1940 door de Duitse Kriegsmarine gevorderd en door de Deutsche Reichsbahn ‘over de weg’ van Dresden (Elbe) naar Ingolstadt (Donau) gebracht, een afstand van 384 km.
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 21-10-1940 overgedragen aan de Duitse bezetter. Daarna onbekend.
Het sleeptankschip MOSELIA, wordt bij Scheepswerf Piet Smit Jr. in Rotterdam gereed gemaakt voor haar reis naar de Elbe. Foto: Archief Van Ommeren / met dank.
Het sleeptankschip MOSELIA (schipper G. Grabouw), aan de Koppelstelle in Harburg (Hamburg). Op de achtergrond de karakteristieke bogen van Kaiser Wilhelm Brücke, meestal de Neue Elbbrücke genoemd. Deze brug verbindt Hamburg met het stadsdeel Harburg. Achter de MOSELIA ligt waarschijnlijk de POLONIA. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.