Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2306186.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1937.
Bouwwerf:Schiffswerft Overhoff & Co in Linz, Oostenrijk.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:72. 60 x 10.10 x 1.97.
Tonnage / Inhoud:913 / 1244.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Inland Waterway Ltd. in Londen, Engeland.
Zusterschepen:AUSTRIA en BULGARIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Moravië, thans een deel van Tsjechië maar voor de Tweede Wereldoorlog één van de historische Europese landen Moravië, Silezië en Bohemen
Bijzonderheden:In 1937 gebouwd in opdracht van de Inland Waterway Ltd. in Londen (een dochteronder-neming van Shell Transport in Londen) en verhuurd aan de Astra Romana, de naam waaronder Shell actief was in Roemenië. Als SHELL XIII, onder Engelse vlag, in de vaart gekomen.
In 1939, onder druk van een Roemeense revolutie door de Inland Waterway Ltd. van de Donau teruggetrokken en verkocht aan de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. Met een zeesleper van L. Smit & Co, via de Zwarte Zee, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan naar Rotterdam gesleept. Bij Scheepswerf Boele in Bolnes geschikt gemaakt voor de Rijnvaart.
Op 31-07-1939 op naam gezet van de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en hernoemd in MORAVIA.
In februari 1953 voorzien van een voorroef.
In 1961 overgemeten naar 72.60 x 10.10 x 2.07 en 975 ton.
In 1968/1969 omgebouwd tot bunker- winkelschip. In 1987 in gebruik genomen als inzamelstation voor met olie en chemicaliën vervuilde afvalstoffen van de binnenvaart. In …. voor een onbekende eigenaar omgebouwd tot een sorteerponton voor het sorteren van opgezogen zand en grind.
Levensloop:Op 19-01-1968 verkocht aan F.J. van Neyenhof in Gendt en niet hernoemd. Op 05-05-1972 hernoemd in HULHUIZEN III. Op 29-11-1984 verkocht aan Oliehandel Hulhuizen BV in Gendt en niet hernoemd. Op 27-11-1987 verkocht aan Peter Ribbens BV in Tholen en niet hernoemd. Op 31-12-1987 verkocht aan Inzamelstation Nijmegen BV in Nijmegen en niet hernoemd.
In …. verkocht aan een onbekende eigenaar en hernoemd in Grevelingen. Daarna onbekend.
Het sleeptank MORAVIA, op 6 juni 1953 opvarend ter hoogte van Alblasserdam. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip MORAVIA, afvarend gesleept door de INTRITAS II. Langszij een onbekende 1500 tonner. Foto: Collectie A.M. van Zanten – met dank.
Het inzamelstation HULHUIZEN III, op haar ligplaats in Hulhuizen in 1991.
Foto Leo Schuitemaker – met dank.
Het inzamelstation HULHUIZEN III, op haar ligplaats in Hulhuizen.
Foto Archief Arie Lentjes.