Eni-nr: | 2303799. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1928. |
Bouwwerf: | Chantier Naval de la Haute Seine in Villeneuve le Roi, Frankrijk. |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 38.50 x 5.05 x 2.10. |
Tonnage / Inhoud: | 295 / 358. |
Aantal tanks: | 6, niet voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | COLMAR, OLTEN, INTERLAKEN, WINTERTHUR, THUN, en NANCY (allen gebouwd bij Chantier Naval de la Haute Seine in 1927/1928). |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Franse stad Metz, gelegen in de Elzas. |
Bijzonderheden: | Na de watersnood van 1953 door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aangekocht om gebruikt te worden als caisson voor het sluiten van het Stroomgat bij Schelphoek, op Schouwen Duiveland. Daartoe omgebouwd bij HVO in Vlaardingen. In 1956 omgebouwd tot motorvrachtschip van 307 ton met twee ruimen en aangedreven door een 80 pk Industrie, type 2VD6, motornummer: 3260, bouwjaar 1942. |
Levensloop: | Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 04-08-1953 verkocht aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in ‘s-Gravenhage en niet hernoemd. Op 06-09-1956 aangekocht door H.P. Heuvelman in Oudenkerk a/d IJssel en niet hernoemd. Opnieuw gebrand onder nummer: 9693 B Rott 1956 (2309693). Op 10-10-1956 verkocht aan J.G. Busker in Amsterdam en niet hernoemd. Op 25-05-1957 overgeschreven naar Firma J.G. Busker en Zonen in Amsterdam en niet hernoemd. Op 13-05-1966 overgeschreven naar E.A. Oudt (weduwe van J.G. Busker) in Amsterdam en niet hernoemd. Op 20-05-1968 overgeschreven naar M.J. Busker in Wilnis en niet hernoemd. Op 22-10-1969 overgeschreven naar C.W.M. Busker in Heek en niet hernoemd. Op 19-06-1973 verkocht aan J.J. Möllers in Rijnswaterwoude en voor zover bekend niet hernoemd. Op 25-10-1977 afgevoerd van de sterkte en aansluitend gesloopt. |