Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2306887.
Scheepstype:Sleepvrachtschip – type N/open.
Bouwjaar:1942.
Bouwwerf:Scheepswerf De Haan & Oerlemans NV in Heusden.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:67.00 x 8.20 x 2.32.
Tonnage / Inhoud:874 / 1002.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:100 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Maatschappij Binnenvaart NV in Rotterdam.
Zusterschepen:CALEDONIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Lombardije, een regio in het noorden van Italië.
Bijzonderheden:Gebouwd in opdracht van de FANTO Deutsche Benzin- und Petroleum-Gesellschaft GmbH in Hamburg (een werkmaatschappij van de BP in Duitsland). Zou als FANTO 41 in de vaart komen maar was in mei 1945, door lijdzaam verzet op de werf nog niet vaarklaar. Na de oorlog door de Nederlandse Staat in beslag genomen en in 1947 door het Nederlands Beheerinstituut als schadeloosstelling toegewezen aan Maatschap-pij Binnenvaart NV in Rotterdam. Aansluitend verhuurd aan Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam en als LOMBARDIA in de vaart gekomen. In 1980 omgebouwd tot bunker- winkelschip met één verdieping. Aan dek werd een supermarkt annex kantoorruimte gesitueerd met daar boven een woongedeelte. Kreeg als ligplaats Millingen a/d Rijn. In 2008 omgebouwd tot drijvende werkplaats voor Vissers & Van Dijk. De tanks werden verwijderd. Het ruim werd vervolgens omgebouwd tot magazijn. De winkelruimte werd ingericht als werkplaats en de bovendekse woning werd kantoorruimte. Door haar gunstige ligplaats kunnen schepen langszij de STROOMBOOT reparaties aan de elektrische installaties laten verrichten.
Levensloop:Op 18-04-1947 toegewezen aan Maatschappij Binnenvaart NV in Rotterdam. Omdat er in 1970 een nieuwe LOMBARDIA in de vaart kwam werd de oude LOMBARDIA op 05-06-1970 hernoemd in DALMATIA.
Op 02-02-1972 verkocht aan Shell Nederland Verkoopmaatschappij NV in Rotterdam en op 16-06-1972 doorverkocht aan Petroleum Pro-ducten Rotterdam NV in Rotterdam en hernoemd in PETRA XV. Op 29-11-1977 verkocht aan Petrola BV in Rotterdam en hernoemd in PETROLA XV. Op 23-05-1980 verkocht aan Bunkerstation Heijmen BV in Millingen en hernoemd in HERMAN H. SR. Ligplaats Millingen a/d Rijn, net beneden de werf van Bodewes. In 1999 verkocht aan Van Bussel Vof in Maasbracht en hernoemd in MAASBRACHT. Nieuwe ligplaats Maasbracht. In 2006 verkocht aan F. Tullemans Oliehandel BV in Maasbracht en niet hernoemd met als ligplaats Maasbracht. In 2008 verkocht aan Vissers en Van Dijk BV Scheeps-Elektro-Techniek) in Maasbracht en hernoemd in STROOMBOOT, met als ligplaats Maasbracht (Bunkerhaven 22). Anno 2020 in gebruik. 
Het sleeptankschip LOMBARDIA voor de kant aan het Stadspark in Ludwigshafen. Op deze foto is goed de typische bouw van het schip te zien. Langszij liggen de BRABANDIA en de NAMUR van Transtank.
Foto: Archief Arie Lentjes – www.binnenvaart.eu.
Het sleeptankschip LOMBARDIA, gesleept door het motortankschip SEQUANIA, opvarend te St. Goarshausen. Burg Katz, gelegen boven het kleine Rijndorp, werd gebouwd tussen 1360 en 1371. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip LOMBARDIA, nog steeds in aanhang van de SEQUANIA, hier opvarend ter hoogte van een stuw in aanbouw tussen Straatsburg en Vogelgrun. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het bunker- winkelschip Herman H. Sr. met extreem laagwater op haar ligplaats te Millingen. Aan de binnenkant van het steiger ligt de bunkerboot PETRA XIII en daarachter ligt de HORTENSIA (ex. BRUGGE van Transtank). De HORTENSIA verzorgde vele jaren de bevoorrading van de HERMAN H. SR. vanaf de BP Botlek. Foto: Arie Lentjes.
Het bunker- winkelschip Herman H. Sr. met extreem laagwater op haar ligplaats te Millingen. Foto: Arie Lentjes.
Het bunker- winkelschip Herman H. Sr. op haar vaste ligplaats in Millingen a/d Rijn. De waterstand op deze foto is inmiddels sterk verbeterd. Het oude BP Logo is inmiddels vervangen voor het meer gestileerde logo. Foto: H.W. Lentjes.
Het bunker- winkelschip Herman H. Sr. op haar vaste ligplaats in Millingen a/d Rijn.
Foto: Leo Schuitemaker – met dank.