Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2301511.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1925.
Bouwwerf:Scheepswerf v/h Weduwe A. van Duyvendijk NV in Papendrecht.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:79.90 x 9.48 x 2.52.
Tonnage / Inhoud:1360.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Maatschappij Vrachtschip Binnenvaart 29 NV in Rotterdam.
Zusterschepen:CALEDONIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Lombardije, een regio in het noorden van Italië. 
Bijzonderheden:In 1925, als sleepvrachtschip van 1373 ton met 10 laadruimen, gebouwd in opdracht van Maatschappij Vrachtschip Binnenvaart 30 NV in Rotterdam en als BINNENVAART 30 in de vaart gebracht. In 1928 omgebouwd tot sleeptankschip van 1360 ton met 10 tanks. Aansluitend verhuurd aan Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1929 verhuurd aan de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1949/1950 omgebouwd tot sleepvrachtschip. 
Levensloop:Op 28-05-1941 hernoemd in LOMBARDIA. Op   30-04-1942 overgeschreven naar Maatschappij Binnenvaart (MABI) NV in Rotterdam en niet hernoemd. In de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd geraakt. In 1949 werd het wrak, via het Nederlandse Beheerinstituut teruggeleverd aan de Maatschappij Binnenvaart NV en aansluitend op 07-11-1949 verkocht aan de CV onder firma Scheepswerf en Gashouder-bouw Jonker & Stans in Hendrik Ido Ambacht. In eigen beheer omgebouwd tot motorvrachtschip van 1122 ton met drie ruimen. Op 15-06-1950 verkocht aan J.C. Möhlig in Heumen en hernoemd in JOSEF II. In 19.. verkocht naar een onbekende eigenaar in Antwerpen en hernoemd in PETRUS II. Heeft jaren als wrak te Merksem op het Albertkanaal gelegen. In 2008 bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem gesloopt.
De schamele resten van het voormalige sleeptankschip BINNENVAART 29 bij de sloperij van Treffers in Haarlem in het voorjaar van 2008. Foto: Pieter Broers – met dank.