Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2307825.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1951.
Bouwwerf:Scheepswerf Jos. Boel en Zonen NV in Temse.
Bouwnummer:1277.
Proefvaart:03-12-1951.
Afmetingen:115.05 x 13.60 x 2.97.
Tonnage / Inhoud:3385 / 4351.
Aantal tanks:24, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 300 cbm/uur Weise & Monski stoompompen.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:TUBANTIA en GELRIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de provincie Limburg.
Bijzonderheden:Stapelloop: 27-10-1951.
Overdracht: 03-12-1951.
In 1975 bij omgebouwd tot duwschip van 3456 ton.
Levensloop:Op 10-09-1974 verkocht aan Shell Nederland Verkoopmaatschappij NV in Rotterdam en diezelfde dag doorverkocht aan Pontrans Nederland BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 20-12-1974 verkocht aan W. van Kortenhof in Lent en op 06-02-1975 hernoemd in ARIANA. Op 08-10-1982 verkocht aan Scheepvaartonderneming Juste Tempore BV in Lent en niet hernoemd. Op 15-12-1982 verkocht aan Distomij Gorssel BV in Gorssel en niet hernoemd. Op 19-11-1985 verkocht aan Duvo BV in Werkendam en hernoemd in JOHANNA. Op 11-09-1991 verkocht aan Handel- en Scheepvaartbedrijf Green Water BV in Putte en niet hernoemd. Daarna onbekend.
Het sleeptankschip LIMBURGIA, op de eerste lengte, opvarend boven Keulen-Rodenkirchen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip ligt te lossen bij de Shell in Monheim in de zomer van 1974. Bovenstrooms ligt de ACTANIA te wachten. Foto: C. Gankema – met dank.
Schipper J. Glerum, in vol ornaat naast de stuurhut van de LIMBURGIA.
Foto: J. Glerum – met dank.
Toen was geluk nog … Met alpino 1e matroos Roel de Beijer met naast hem zijn echtgenote. Met de wilde haardos is scheepsjongen Gijs. Het echtpaar Beijer schijnt de jonge Gijs vooral amusant te vinden. Een lot wat scheepsjongens wel vaker overkwam. Foto: J. Glerum – met dank.
Een typisch Van Ommeren experiment. In plaats van te wachten op een grote Rijnsleepboot om boven het Binger Loch te komen bedacht men om voor de verandering eens de plaatselijke voorspanboten te gebruiken. De LIMBURGIA zit hier, gesleept door vier voorspanboten, ter hoogte kmr. 531, dwars van de langskrib van het Neues Fahrwasser. Foto: Archief Arie Lentjes.
Een typisch Van Ommeren experiment. In plaats van te wachten op een grote Rijnsleepboot om boven het Binger Loch te komen bedacht men om voor de verandering eens de plaatselijke voorspanboten te gebruiken. De LIMBURGIA zit hier net boven kmr. 531, vlak onder het Mäuseturminsel. De voorspanboten hebben al hun paardenkrachten nodig om de LIMBURGIA boven Bingen te krijgen. Voor zover bekend was dit eerste en enige poging om een groot sleepschip met enkel voorspanboten door het Binger Loch te slepen.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip LIMBURGIA, tot haar ijken afgeladen opvarend op de Waal. De bestemming is de Shell in Monheim. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip LIMBURGIA in de Ölhafen van Duisburg.
Foto: J.G. Glerum – met dank.
Dat een sleepschip uit haar roer liep en omhoog voer kwam wel eens voor, maar dat een vlot liggende motorsleepboot hetzelfde lot overkwam was uiterst zeldzaam. De TREKVOGEL gebeurde het. Bij het aanmaken van de LIMBURGIA strandde de TREKVOGEL op de Langeler Werth (kmr. 672 tot kmr. 673) tegenover de haven van Wesseling/Godorf. Foto: J. Glerum – met dank.
Gelukkig was de INTRITAS III, net zichtbaar achter de LIMBURGIA, in de buurt om haar ongelukkige collega los te tornen. Zo werd de stranding van de TREKVOGEL keurig ‘binnenkamers’ geregeld. Foto: J. Glerum – met dank.
Het sleeptankschip LIMBURGIA, opvarend achter de INTRITAS I te Gernsheim.
Foto: G. Dexheimer – met dank.
De duwlichter ARIANA, opvarend beneden Emmerich.
Foto: Archief Arie Lentjes.
De duwlichter ARIANA, opvarend boven de verkeersbrug van St. Sebastian/Kesselheim (kmr. 597.5).
Foto: Archief Jaap Koster – met dank. WWW.BINNENVAART.EU.
De duwlichter JOHANNA, geduwd door de duwboot DE RUYTER en geholpen door een voorspanspanboot opvarend in het gebergte.
Foto: Archief Jaap Koster – met dank. WWW.BINNENVAART.EU.
De duwlichter JOHANNA op 10 oktober 1991 bij het invaren van de Kreekraksluis. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het duwtankschip JOHANNA op Lichtersteiger 3 bij Matex Botlek in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam. Foto: H.W. Lentjes.
Het duwtankschip JOHANNA, afvarend ter hoogte van Sliedrecht.
Foto: Willem Keizer – met dank.
Het duwtankschip JOHANNA, wachtend in de Geulhaven in Rotterdam.
Foto: H.W. Lentjes.