Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303749.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1925.
Bouwwerf:Jos. L. Meyer (Meyerwerft) GmbH in Papenburg, Duitsland.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:65.06 x 8.00 x 1.93.
Tonnage / Inhoud:630 / 811.
Aantal tanks:10, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:60 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:ROMANIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Republiek India, een land in Zuid-Azië en voormalig Engelse kolonie.
Bijzonderheden:De bouwopdracht werd gegeven door een onbekende Duitse reder en tijdens de bouw overgenomen door Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Op 21-10-1940 door de Duitse Kriegsmarine gevorderd en door de Deutsche Reichsbahn ‘over de weg’ van Dresden (Elbe) naar Ingolstadt (Donau) gebracht, een afstand van 384 km.
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 21-10-1940 overgedragen aan de Duitse bezetter. Daarna onbekend.
Helaas een zeer slechte foto van het sleeptankschip INDIA bij Ladestelle Rhenania in Harburg (Hamburg) Een betere foto ontbreekt ons echter.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.