Eni-nr: | 2304076. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1929. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel. |
Bouwnummer: | 600. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 87.37 x 10.20 x 2.53. |
Tonnage / Inhoud: | 1550 / 2094. |
Aantal tanks: | 16, niet voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | COLUMBIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Latijnse naam voor het eiland Ierland. |
Bijzonderheden: | Heeft aan het einde van de Tweede Wereldoorlog als opslagschip met loog in de haven Straatsburg gelegen. Het casco werd hierdoor sterk aangetast. Na de oorlog eerst opgelegd en pas in 1949 hersteld. Tegelijkertijd voorzien van stoomspiralen en een 230 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. In 1961 bij Boele Bolnes omgebouwd tot duwlichter van 1499 ton met een inhoud van 2057 kubieke meter, afmetingen 87.40 x 10.20 x 2.53. Uitgerust met een Schottel roerpropellor, aangedreven door een 210 pk Deutz, die tevens een 230 cbm/uur Houttuin motorpomp aandreef. Eveneens voorzien van 80 cbm/uur stoompomp. In 1973/1974 omgebouwd tot twee losse pontons. |
Levensloop: | Op 12-11-1958 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 09-08-1973 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en omgebouwd tot twee pontons. Hernoemd in SHO 32 (2313984) en SHO 33 (2313985). In mei 1974 verkocht naar Sir Robert McAlpine and Sons Ltd in Londen, Engeland. Daarna onbekend. |




Foto: Wim van Heck – met dank.