Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304076.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1929.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:600.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:87.37 x 10.20 x 2.53.
Tonnage / Inhoud:1550 / 2094.
Aantal tanks:16, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:COLUMBIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Latijnse naam voor het eiland Ierland.
Bijzonderheden:Heeft aan het einde van de Tweede Wereldoorlog als opslagschip met loog in de haven Straatsburg gelegen. Het casco werd hierdoor sterk aangetast. Na de oorlog eerst opgelegd en pas in 1949 hersteld. Tegelijkertijd voorzien van stoomspiralen en een 230 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
In 1961 bij Boele Bolnes omgebouwd tot duwlichter van 1499 ton met een inhoud van 2057 kubieke meter, afmetingen 87.40 x 10.20 x 2.53. Uitgerust met een Schottel roerpropellor, aangedreven door een 210 pk Deutz, die tevens een 230 cbm/uur Houttuin motorpomp aandreef. Eveneens voorzien van 80 cbm/uur stoompomp. In 1973/1974 omgebouwd tot twee losse pontons.
Levensloop:Op 12-11-1958 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 09-08-1973 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en omgebouwd tot twee pontons. Hernoemd in SHO 32 (2313984) en SHO 33 (2313985). In mei 1974 verkocht naar Sir Robert McAlpine and Sons Ltd in Londen, Engeland. Daarna onbekend.
Het sleeptankschip HIBERNIA, afvarend op een onbekende locatie. Het is opvallend dat het klipanker, wat normaal voor de kop hangt, volledig binnenboord is gedraaid. De stuurhut bestaat uit niet meer dan vier ramen aan de voorzijde van de stuurbak en een afdakje. Maar voor hen die voorheen in een open stuurbak stonden een hele verbetering. Foto: Archief Arie Lentjes – BINNENVAART.EU.
Het sleeptankschip HIBERNIA, opvarend aan de Loreley. Achter in de sleep hangt nog een 1100 tonner. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het lege sleeptankschip HIBERNIA ligt met meerdere sleepschepen voor anker beneden Mannheim. Foto: Archief Arie Lentjes – WWW.BINNENVAART.EU
Bij de verbouwing tot pontons werd een groot deel van het originele schip gesloopt. Hier liggen de resten van het voorschip in een duwbak die in 1974 onderweg is naar Scheepssloperij Van Heygen in Gent.
Foto: Wim van Heck – met dank.