Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303763.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1918.
Bouwwerf:Dresdner Machinenfabrik & Schiffswerft Übigau in Dresden, Duitsland. 
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:67.25 x 9.27 x 2.12.
Tonnage / Inhoud:882 / 1005.
Aantal tanks:8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:100 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:WESTPHALIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Duitse stad Herne.
Bijzonderheden:In 1920 door Van Ommeren overgenomen van de Duitse marine, met als voorwaarde dat het schip gedurende 10 jaar onder Duitse vlag zou blijven varen. Officieel ondergebracht bij Van Ommeren (Hamburg) GmbH in Hamburg, maar volledig door Rotterdam berederd. Na overleg met de Duitse overheid in 1927 onder Nederlandse vlag gebracht en in Rotterdam gebrandmerkt onder nummer 3763 B Rott, 1927 – 2303763. 
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en hernoemd. Op 20-01-1964 verkocht aan Tankschoonmaakbedrijf ‘Tankercleaning’ NV in Schiedam en hernoemd in TC 01.
Het sleeptankschip HERNIA, opvarend ter hoogte van de Loreley.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip HERNIA, gesleept door het motortankschip THRACIA, afvarend ter hoogte van de Hochfelder Schwelle (kmr. 774.5 – 775.8) in Duisburg-Hochfeld. De sleep nadert de verkeersbrug Rheinhausen-Hochfeld, welke hier nog in aanbouw is. Sinds 1987 wordt deze brug de ‘Brücke der Solidarität’ genoemd. Foto: Archief Arie Lentjes.