Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303709.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1925.
Bouwwerf:Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf NV in Rotterdam.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:75.50 x 8.90 x 1.82.
Tonnage / Inhoud:820 / 1137.
Aantal tanks:14, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Latijnse naam voor Zwitserland.
Bijzonderheden:Op 20 juni 1944 te Misburg door geallieerde vliegtuigen gebombardeerd en zwaar beschadigd geraakt. Het wrak werd door Van Ommeren, in afwachting van een schadeloos-stelling, opgelegd. Deze schadevergoeding was echter zodanig laag dat reparatie niet lonend was. Op 10-08-1948 als total-loss afgevoerd van de sterkte.
Wat er daarna met het wrak gebeurde is niet duidelijk. Het schip werd waarschijnlijk vanaf de midscheeps naar voren gesloopt terwijl het achterschip bewaard bleef en door de sloperij te koop werd aangeboden. Op 26 maart 1958 werd een gedeelte van 44 meter als motordek-schuit opnieuw te Rotterdam gebrand onder brandmerknummer: 10183 B Rott 1958 (2310183), hebbende een stuurhut en een woning achterop met zitkamer, keuken en 2 slaapkamers en een kleine woning voorop. Voortbewogen door een 240 pk Thomassen, motornummer: 5207. De nieuwe tonnenmaat wordt opgegeven als 490 ton met als afmetingen: 44.43 x 8.87 x 1.95.
In 1975 hermotoriseerd met 300 pk GM, type 62207 RD / 110 E, 6 cilinder, motornummer: 6 B 16881. Nieuwe tonnenmaat werd 457 ton.
In 1978 uitgerust met een hydraulisch spud-palensystemen met twee spudpalen van 12 meter. De aandrijving van dit systeem werd geplaatst in het voorschip, waarmee de woning op het voorschip kwam te vervallen. Als aandrijving van het systeem dient een 360 pk Detroit dieselmotor. De nieuwe tonnenmaat werd 352 ton. In …. uitgerust met een Liebherr kraan (type: LH60C-EW) met diverse grijpers voor zand, grond en poliep.
Inmiddels aangedreven door een 500 pk hoofdmotor en een 267 pk sterke boegschroef. Huidige afmetingen: 48.03 x 8.87 x 1.94 met 240 ton.
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Op 26-03-1958 opnieuw gebrand in opdracht van R.W. Westerhuis (koopman) in Zwartsluis en hernoemd in COMBI. Op 10-05-1960 overgeschreven naar A. Westerhuis (koopman) in Zwartsluis en niet hernoemd. Op 14-06-1960 overgeschreven naar Vof Firma Westerhuis in Zwartsluis met als firmanten: R.W. Westerhuis en A. Westerhuis. Niet hernoemd.
Op 30-12-1975 overgeschreven naar Firma Westerhuis in Zwartsluis met als nieuwe firmanten: J.A.J Estië (ondernemer) en L. Wes-sterhuis (ondernemer), beiden te Zwartsluis. Niet hernoemd.
Op 10-10-1977 verkocht aan Aannemingsbedrijf L. Paans en Zonen BV in Werkendam.
Op 08-03-1978 hernoemd in LEENDERT SR.
Op 22-09-1982 overgeschreven naar Holding-maatschappij L. Paans en Zonen BV in Werkendam en niet hernoemd. Op 30-05-1984 overgeschreven naar Aannemingsbedrijf L. Paans en Zonen BV in Werkendam en niet hernoemd. In 2001 overgeschreven naar Paans Van Oord BV in Rotterdam en niet hernoemd. Anno 2021 als LEENDERT SR. in de vaart.
Het sleeptankschip HELVETIA op de Nieuwe Waterweg in Rotterdam in 1925. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Eén van de fraaie pentekeningen die Philip Tetteroo, voormalig schipper van het sleepvrachtschip CORBULO, als liefhebberij graag maakte. De foto hierboven diende als voorbeeld. Een afbeelding die in dit overzicht niet mag ontbreken. Tekening Philip Tetteroo – met dank.
Het sleeptankschip ALLEMANIA is van Rotterdam gekomen met een lading benzine voor Basel en afgemeerd in de Alt-Rhein in Straatsburg. Langszij de ALLEMANNIA liggen de sleeptankschepen HELVETIA en MOSELIA, die voor verder vervoer naar Basel zullen zorgen. Aan het vuil in de ankerkettingen van de ALLEMANNIA te zien ligt dit schip al een poosje in Straatsburg. Waarschijnlijk waren de waterstanden ten tijde van deze foto zo slecht dat ook de vlot liggende lichters HELVETIA en MOSELIA niet in Basel konden komen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip ALLEMANIA is van Rotterdam gekomen met een lading benzine voor Basel en afgemeerd in de Alt-Rhein in Straatsburg. Langszij de ALLEMANNIA liggen de sleeptankschepen HELVETIA en MOSELIA, die voor verder vervoer naar Basel zullen zorgen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het kraanschip LEENDERT SR. in actie op één van de Randmeren. Veel van de voormalige HELVERTIA is in dit schip niet te herkennen.
Foto: Wim Kooij – met dank.