Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304087.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1929.
Bouwwerf:Scheepswerf Gebr. Pot NV in Bolnes.
Bouwnummer:814.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:79.98 x 10.49 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:1118 / 1517.
Aantal tanks:16, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BASILIA, SALLANDIA en TREVISIA (allen gebouwd bij Gebr. Pot Bolnes in 1928/1929).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Duitse stad Hamm.
Bijzonderheden:Tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd geraakt. Na de oorlog hersteld en opnieuw als HAMMONIA in de vaart gebracht. In 1966 bij Scheepswerf Boele Bolnes omgebouwd tot duwtankschip van 1141 ton. Nieuwe afmetingen: 81.14 x 10.53 x 2.04. Tevens voorzien van 150 cbm/uur Houttuin motorpomp. Niet hernoemd.
In 1974/1975 door Pontrans Ned. BV (Van Woerden) omgebouwd tot twee verschillende pontons en aansluitend verkocht naar het Midden-Oosten.
Levensloop:Op 06-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 25-04-1974 verkocht naar Pontrans Nederland BV in Rotterdam. In 1975 als twee verschillende pontons verkocht naar het Midden-Oosten. Daarna onbekend.
Het sleeptankschip HAMMONIA, opvarend ter hoogte van de Loreley.
Foto: Archief Teun de Wit – met dank – BINNENVAART.EU
De duwcombinatie SARINIA/HAMMONIA, tot aan de ijken geladen, opvarend aan de Loreley. Same goed voor krap 2600 ton.
Foto: Archief Teun de Wit – met dank – BINNENVAART.EU
De schamele resten van het sleeptankschip HAMMONIA, na ombouw tot twee pontons. Foto: Archief Arie Lentjes.