Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303774.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1928.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:592.
Proefvaart:15-10-1928.
Afmetingen:115.20 x 13.57 x 2.94.
Tonnage / Inhoud:3292 / 4504.
Aantal tanks:30, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:250 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Latijnse naam voor het gebied waar overwegend de Germaanse stammen leefde.
Bijzonderheden:In 1949 alsnog voorzien van stoomspiralen. De tonnenmaat verminderde hiermee van 3292 ton naar 3263 ton. In 1958 werd de pompcapaciteit uitgebreid met één Weise & Monski stoompomp van 150 cbm/uur. In 1970 werden beide pompen vervangen door 2 x 250 cbm/uur Weise & Monski stoompompen.
In februari 1977 omgebouwd tot ponton van 3251 ton met 26 waterdichte compartimenten. Afmetingen: 84.65 x 13.54 x 2.82.
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 28-03-1974 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en niet hernoemd.
Op 25-03-1977 verkocht aan Skanska Cement-Juteriet in Göteborg in Zweden en hernoemd in BOLLE VI. Daarna onbekend.
Het sleeptankschip, direct na haar succesvolle stapelloop bij Scheepswerf Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel in 1929. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip GERMANIA, opvarend ter hoogte van de Lützelsteine. Foto: Archief Arie Lentjes.
De sleeptankschepen PALATINIA, GERMANIA en ALLEMANNIA voor anker te Reisholz. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip GERMANIA voor anker aan het Mallegat, ter hoogte van het kantoorschip OMNIA. Langszij de sleepboten MABI 14 en MABI 15. Foto: Archief Van Ommeren – met dank
Het sleeptankschip GERMANIA voor anker aan het Mallegat, ter hoogte van het kantoorschip OMNIA. Langszij de sleepboten MABI 14 en MABI 15. Op de voorgrond de werkvlet ADRIA, die waarschijnlijk de laatste documenten aan boord gebracht heeft. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Een afgeladen GERMANIA opvarend boven Nijmegen. Achter de GERMANIA hangen nog twee andere sleeptankschepen van Van Ommeren.
Foto: Van Ommeren – met dank.
Het sleeptankschip GERMANIA op waterstand geladen boven de brug van Emmerich. Opvallend is de blauwe kegel in de voormast.
Foto: Archief Arie Lentjes.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

De geslaagde stapelloop van het sleeptankschip GERMANIA bij Van der Giessen in 1928. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip GERMANIA in de haven van Straatsburg.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip GERMANIA voor anker aan het Mallegat, ter hoogte van het kantoorschip OMNIA. Langszij de sleepboten MABI 14 en MABI 15. In de verte zijn de kranen van Scheepswerf P. Smit Jr. te zien. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
De sleeptankschepen GERMANIA en GELRIA in de voorhaven van de Friedrichsfelder Schleuse in de wacht om te lossen bij de Gelsenberger Benzin AG in Gelsenkirchen. Deze foto dateert uit het midden van de jaren dertig van de vorige eeuw. De, op de voorgrond liggende GELRIA uit 1908, overleefde de Tweede Wereldoorlog niet. De GERMANIA en de in de achtergrond nog net zichtbare BASILIA kwamen de oorlog wel ongeschonden door. Foto: Historischen Bildarchiv der Bundesanstalt für Wasserbau – met dank.