Eni-nr: | 2307892. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1952. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Jos. Boel en Zonen NV in Temse. |
Bouwnummer: | 1291. |
Proefvaart: | 27-08-1952. |
Afmetingen: | 115.15 x 13.60 x 2.97. |
Tonnage / Inhoud: | 3385 / 4633. |
Aantal tanks: | 24, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 2 x 300 cbm/uur Weise & Monski stoompompen. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | LIMBURGIA en TUBANTIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de provincie Gelderland. |
Bijzonderheden: | Stapelloop: 26-03-1952. In 1962 werd één van de stoompompen voor een 200 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. In 1966 werden de stoomspiralen verwijderd. De nieuwe tonnenmaat werd 3414 ton met een inhoud van 4564 kubieke meter. In 1974 omgebouwd tot duwtankschip van 3398 ton. |
Levensloop: | Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 04-01-1984 verkocht aan Hatraba Beton BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 28-01-1985 verkocht naar Star Dredging Schipping and Trade Company Ltd. in South Ockenden in Essex, Engeland. De geschiedenis van de GELRIA is direct na 1985 onbekend. Het is niet bekend of het schip werkelijk op de Thames terecht is gekomen. In 1990 aangetroffen in de Nordhafen van Duisburg en voor het Hafenambt Duisburg in gebruik als opvangschip voor olierestanten. Huidige status onbekend. |




Foto: Archief Arie Lentjes.


De duwlichter GELRIA, geduwd door de duwboot KRAANVOGEL tijdens de vlootschouw gehouden vanwege Maritiem Rotterdam 1978.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.




Foto: mevr. Harrewijn-Muller – met dank.


Foto: H.W. Lentjes.

