Eni-nr: | 2301130. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1924. |
Bouwwerf: | Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf NV in Rotterdam. |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 90.51 x 12.00 x 2.52. |
Tonnage / Inhoud: | 1904 / 2467. |
Aantal tanks: | 20, niet voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 250 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. |
Eigenaar: | Mij. Tankschip Gallia NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Gallië, een uitgestrekt gebied in Europa voor de Romeinse tijd. |
Bijzonderheden: | De GALLIA voer in het vroege voorjaar van 1939 met 1000 ton gasolie, rechtstreeks van Rotterdam naar Basel en arriveerde daar op 28 maart. Zij was daarmee op dat moment het grootste tankschip wat zonder onderweg te lichten de haven van Basel bereikte. In 1949 voorzien van stoomspiralen. In 1958 werd de ladingpomp vervangen door 300 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. |
Levensloop: | Op 02-11-1928 overgeschreven naar Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 03-03-1971 verkocht aan Tankschoonmaakbedrijf “Tankercleaning” NV in Rotterdam en hernoemd in TC08. Op 07-06-1984 verkocht aan Nimeta BV in Rotterdam en aansluitend gesloopt. |




Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

Foto: Archief Teun de Wit – met dank – www.binnenvaart.eu.


Foto: Archief Arie Lentjes.

Foto: Collectie J. Glerum – met dank.




Foto: J. Moerman – met dank.
