Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303765.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1928.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:595.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:80.00 x 10.49 x 2.02.
Tonnage / Inhoud:1122 / 1544.
Aantal tanks:16, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:COLONIA, BOHEMIA en SILEZIA (gebouwd in 1929 bij Scheepswerf Van der Giessen).
Betekenis Scheepsnaam:Naar Galicië, een landstreek in Centraal-Europa die lange tijd tot Polen behoorde, maar sinds 1992 tot de Oekraïne behoort. 
Bijzonderheden:In 19.. als eerste 1100 tonner voorzien van een dichte stuurhut en staand stuurwerk.
In 1961 omgebouwd tot duwlichter van 1122 ton. Tijdens de sloop zijn twee secties omgebouwd naar pontons als GALICIA 1 en GALICIA 2.
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheep Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-07-1973 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en in 1975 gesloopt.
Het sleeptankschip GALICIA, op waterstand geladen, opvarend aan de Loreley. Afvarend de motorsleepboot DAMCO 9 – L.A. VAN GUNSTEREN.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip GALICIA, voor anker in de ‘Hang van Greffern’ (kmr. 322). Achter de GALICIA ligt het sleeptankschip HERNIA. Foto: mevr. Kranendonk – met dank.
Het sleeptankschip GALICIA opvarend in Mannheim ter hoogte van loodsenstation Faules Eck. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip GALICIA, opvarend op de Nieuwe Maas ter hoogte van de werf van Wilton op 6 juni 1953. De lading bestaat uit gasolie bestemt voor de Shell in Basel. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het tot de ijken afgeladen sleeptankschip GALICIA voor ander in St. Goar. Langszij de GALICIA ligt het motortankschip TOSCANIA.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip GALICIA, achter een sleepboot van de Mabi op een winderige Westerschelde. Goed is te zien dat het stokanker binnenboord gedraaid is.
Foto: J. Moerman – met dank.
Het voormalige sleeptankschip GALICIA, nu als duwtanklichter, geduwd door het motortankschip RHODANIA ter hoogte van kmr. 689.
Foto: J. van Brussel – met dank.