Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303745.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1925.
Bouwwerf:Scheepswerf Gebr. Pot NV in Bolnes.
Bouwnummer:760.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:38.50 x 5.00 x 2.22.
Tonnage / Inhoud:319 / 351.
Aantal tanks:6, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:Onbekend.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Franse naam voor de rivier de Schelde (Escaut).
Bijzonderheden:Gebouwd op basis van een vervoerscontract met de Shell voor gasolietransporten tussen Antwerpen en Mons. Voer gedurende enkele jaren vast op dit traject, samen met het sleeptankschip SCALDIA.
In 1961 door de Vereenigde Tankreederij gemotoriseerd middels een Schottel-roerpropeller, aangedreven door een 170 pk dieselmotor.
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 15-06-1959 verkocht aan de Vereenigde Tankreederij NV in Rotterdam en als VELTUM in de vaart gebracht. In 1961 omgebouwd tot motortankschip. Op 02-04-1971 verkocht aan Internautic NV in Gouda en hernoemd in ONDERNEMING 6. Op 29-07-1975 ingebracht in de Vof Olie- en Proviandhandel ’De Onderneming’ en niet hernoemd. In 1984 ingebracht Wizo BV in Berschenhoek en niet hernoemd. In 1985 ingebracht in de Handel- en Transport in Olieproducten Julianasluis BV in Gouda en niet hernoemd. Inmiddels gesloopt.
Ne enkele jaren actief te zijn geweest in België verkaste de ESCOTIA halverwege de jaren dertig van de vorige eeuw naar de Boven-Rijn. Hier ligt zij in de Zuidhaven van Straatsburg te wachten op een nieuwe reis.
Foto: Archief Arie Lentjes.
De sleepspitsen ESCOTIA, FLANDRIA en NANCY in de haven Straatsburg in 1939. Opvallend is de bouw van de FLANDRIA. Het schip heeft niet de typische ronde kop van een spits en is uitgerust met een stokanker. Foto: Archief Arie Lentjes.
Er is niet veel ruimte aan boord van een spits van amper vijf meter breed. Zeker niet voor kleine kinderen. Schipper Antonissen heeft voor de stuurhut een stukje van het dek afgezet en twee schommels geïmproviseerd om zijn kinderen wat bewegingsvrijheid te geven. Schippersvrouw Antonissen houdt een oogje in het zeil. Voor de stuurhut is de ingang naar het achteronder te zien want de ESCOTIA had geen bovendekse roef. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip VELTUM op Steiger 4 bij BP Botlek in de Derde Petroleumhaven. Later werd dit steiger overvaren door een zeeboot en uit gebruik genomen, Het is haast ondenkbaar dat op dit scheepje ooit een volledig gezin woonde. Foto: Archief Arie Lentjes.