Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303780.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1908.
Bouwwerf:Gebr. Pot in Bolnes.
Bouwnummer:579.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:64.88 x 8.00 x 1.82.
Tonnage / Inhoud:628 / 803.
Aantal tanks:10, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:100 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de rivier de Elbe.
Bijzonderheden:Heeft na 1971 waarschijnlijk dienstgedaan als afmeerponton voor de firma H. Bonertz in Bremerhaven. 
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 07-12-1957 verkocht aan Int. Flusstankschiffahrt GmbH in Hamburg en hernoemd in ELBINGERODE. Op 23-09-1971 verkocht aan H. Bonertz (GmbH & Co) KG in Bremerhaven. Daarna onbekend.
Het sleeptankschip ELBIA in haar oudst mogelijke verschijning. Het schip is hier nog uitgerust met een houten luikenkap over de tanks. Na 1914 waren deze kappen niet langer verplicht en verdwenen zij langzamerhand van de schepen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Verlost van haar hinderlijke houten luiken, lijkt de ELBIA tenminste op een echt tankschip. Wat nauwelijks is te zien is dat de vroegste tankschepen nog werden gebouwd met zogenaamde centertanks; pas honderd jaar later de meest voorkomende bouwwijze. Op de achtergrond de loodsen van Piet Smit Jr. in Rotterdam. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.