Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303737.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1928.
Bouwwerf:Scheepswerf Gebr. Pot in Bolnes.
Bouwnummer:790.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:64.95 x 8.00 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:714 / 924.
Aantal tanks:10, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BADENIA, RAVONIA, DANUBIA, ALGERIA, SARDINIA, TUNISIA, TIBERIA, LIGURIA, LIBIA, SYRIA en SICILIA (allen gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes). 
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Romeinse naam voor Schotland.
Bijzonderheden:
Levensloop:Op 08-07-1929 ingebracht in de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 23-11-1939 verkocht aan de Bataafsche Import Maatschappij en Verkoopkantoor van de Koninklijke Shell in ‘s-Gravenhage en hernoemd in SHELL XXII.
Op 30-11-1948 overgeschreven naar Shell Nederland NV in ‘s-Gravenhage en hernoemd in SHELL 122. Op 25-02-1960 overgeschreven naar Shell Nederland Verkoopmaatschappij NV in ‘s-Gravenhage en niet hernoemd. Op 21-12-1964 verkocht aan Transportonderneming ‘Vlaardingen’ NV in Vlaardingen en als AMSTERDAM in de vaart gekomen. Op 11-03-1974 verkocht aan Havenreinigings & Transport Bedrijf BV in Vlaardingen en niet hernoemd. Op 18-11-1976 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend gesloopt.
Het sleeptankschip CALEDONIA, de eerste van de vier die onder die naam in de Van Ommeren vloot zouden varen, hier opvarend aan Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip SHELL 122 langszij Nederlands trots, het vliegkampschip KAREL DOORMAN. Foto± Archief J. den Haan – met dank.
Het sleeptankschip SHELL 122, inmiddels flink verbouwd, met middelzwaar drijfijs op de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. De sleepboot TEWI II doet gelijk dienst als ijsbreker. Foto: J. den Haan – met dank.