Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

Eni-nr:2306185.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1937.
Bouwwerf:Overhoff & Co. in Linz
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:72.60 x 1.10 x 1.97.
Tonnage / Inhoud:913 / 1244.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:150 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar:Inland Waterway Ltd. in Londen, Engeland.
Zusterschepen:AUSTRIA en MORAVIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het Oost-Europese land Bulgarije.
Bijzonderheden:In 1937 gebouwd in opdracht van de Inland Waterway Ltd. in Londen (een dochteronder-neming van Shell Transport in Londen) en verhuurd aan de Astra Romana, de naam waaronder Shell actief was in Roemenië. Als SHELL XII, onder Engelse vlag, in de vaart gekomen.
In 1939, onder druk van een Roemeense revolutie door de Inland Waterway Ltd. van de Donau teruggetrokken en verkocht aan de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. Met een zeesleper van L. Smit & Co, via de Zwarte Zee, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan naar Rotterdam gesleept. Bij Scheepswerf Boele in Bolnes geschikt gemaakt voor de Rijnvaart.
Op 31-07-1939 op naam gezet van de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en hernoemd in BULGARIA.
In 1953 voorzien van een voorroef. 
In 1961 overgemeten naar 72.60 x 10.10 x 2.07 en 958 ton. 
Deed tussen 1969 en 1974 onder de naam BULGARIA dienst als opslagschip voor gasolie. In 1974 omgebouwd tot ponton van 787 ton en hernoemd in WOTRANS I. Was tussen 1977 en 1982 actief vanuit het Schotse Rosyth en was betrokken bij diverse offshore-projecten. In 1982 terug naar Nederland gekomen.
Levensloop:Op 25-06-1969 verkocht naar B. van Woerden CV in Rotterdam en niet hernoemd.  Op 11-04-1974 verkocht aan Pontrans Nederland BV en hernoemd in WOTRANS I. Op 18-01-1977 verkocht aan Wotrans Pontons BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 08-12-1982 verkocht aan Sleepdienst en Transportonderneming Gerrit J. Eerland BV en hernoemd in E701. Daarna onbekend.
Het sleeptankschip BULGARIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BULGARIA, opvarend op de Main ter hoogte van Kelsterbach, gesleept door het motortankschip MYSIA. Foto: Archief Arie Lentjes.
Een Van Ommerensleep in de sluis van Vogelgrün. Vooraan in de sluis ligt de ARGOVIA, die een 700 tonner langszij heeft genomen en daarachter heeft de BULGARIA vastgemaakt. Langszij de BULGARIA hebben de motorvrachtschepen MUNOT en PILATUS van de Lloyd AG uit Basel vastgemaakt. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BULGARIA, achter een 900 tonner uit de ‘eigen’ vloot, afvarend aan de Loreley. Gelet op de extreem lage waterstand is dateert deze foto waarschijnlijk uit de zomer van 1953. Foto: Archief Arie Lentjes – www.binnenvaart.eu.
Het ponton WOTRANS I wordt, langszij de zeesleper KINLOCH, zeeklaar gemaakt voor de oversteek naar het Schotse Rosyth. Foto: T. Kroeze – met dank.