Eni-nr: | 2306185. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1937. |
Bouwwerf: | Overhoff & Co. in Linz, |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 72.60 x 1.10 x 1.97. |
Tonnage / Inhoud: | 913 / 1244. |
Aantal tanks: | 12, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 150 cbm/uur stoompomp. |
Eigenaar: | Inland Waterway Ltd. in Londen, Engeland. |
Zusterschepen: | AUSTRIA en MORAVIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar het Oost-Europese land Bulgarije. |
Bijzonderheden: | In 1937 gebouwd in opdracht van de Inland Waterway Ltd. in Londen (een dochteronder-neming van Shell Transport in Londen) en verhuurd aan de Astra Romana, de naam waaronder Shell actief was in Roemenië. Als SHELL XII, onder Engelse vlag, in de vaart gekomen. In 1939, onder druk van een Roemeense revolutie door de Inland Waterway Ltd. van de Donau teruggetrokken en verkocht aan de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. Met een zeesleper van L. Smit & Co, via de Zwarte Zee, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan naar Rotterdam gesleept. Bij Scheepswerf Boele in Bolnes geschikt gemaakt voor de Rijnvaart. Op 31-07-1939 op naam gezet van de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en hernoemd in BULGARIA. In 1953 voorzien van een voorroef. In 1961 overgemeten naar 72.60 x 10.10 x 2.07 en 958 ton. Deed tussen 1969 en 1974 onder de naam BULGARIA dienst als opslagschip voor gasolie. In 1974 omgebouwd tot ponton van 787 ton en hernoemd in WOTRANS I. Was tussen 1977 en 1982 actief vanuit het Schotse Rosyth en was betrokken bij diverse offshore-projecten. In 1982 terug naar Nederland gekomen. |
Levensloop: | Op 25-06-1969 verkocht naar B. van Woerden CV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 11-04-1974 verkocht aan Pontrans Nederland BV en hernoemd in WOTRANS I. Op 18-01-1977 verkocht aan Wotrans Pontons BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 08-12-1982 verkocht aan Sleepdienst en Transportonderneming Gerrit J. Eerland BV en hernoemd in E701. Daarna onbekend. |