Eni-nr: | 2303815. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1928. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Gebr. Pot NV in Bolnes. |
Bouwnummer: | 810. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 95.10 x 11.98 x 2.64, |
Tonnage / Inhoud: | 2099 / 2851. |
Aantal tanks: | 20, niet voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 250 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaart Bedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | NASSOVIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar het Verenigd Koninkrijk van Groot Brittannië en Ierland. |
Bijzonderheden: | In deze serie van vier 2000 tonners bouwde Gebr. Pot twee schepen en Van der Giessen ook twee schepen. De schepen die Van der Giessen bouwde weken qua model sterk af van de schepen die Gebr. Pot bouwde. Net als bij de serie 1100 tonners van Van der Giessen waren de BORUSSIA en TEUTONIA veel geveegder gebouwd, waardoor ze prettiger stuurden. Omdat er met een geveegder schip met minder water onder het vlak gevaren kan worden, waren de Van der Giessen 10 centimeter dieper af te laden, waardoor zij ook nog eens gemiddeld 40 ton groter waren dan hun ´zusjes´ van Pot Bolnes. Daarnaast waren de BORUSSIA en TEUTONIA door een lagere opbouw van de achterroef mooier van lijn. De woning van de BORUSSIA en de TEUTONIA lagen drie treden onderdeks terwijl die van de BRITTANNIA en NASSOVIA zich treden bovendeks bevonden. Begin jaren vijftig voorzien van stoomspiralen. |
Levensloop: | Op 07-08-1929 ingebracht in de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-07-1973 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming en aansluitend gesloopt. |



