Eni-nr: | 2306215. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1937. |
Bouwwerf: | Schiffswerft Ganz & Co in Boedapest, Hongarije. |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 72.60 x 10.10 x 1.97. |
Tonnage / Inhoud: | 913 / 1244. |
Aantal tanks: | 12, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 1 x 150 cbm/uur stoompomp. |
Eigenaar: | Inland Waterway Ltd. in Londen, Engeland. |
Zusterschepen: | HUNGARIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Bosnië, een land op de Balkan. |
Bijzonderheden: | In 1937 gebouwd in opdracht van de Inland Waterway Ltd. in Londen (een dochteronder-neming van Shell Transport in Londen) en verhuurd aan de Astra Romana, de naam waaronder Shell actief was in Roemenië. Als SHELL XVIII, onder Engelse vlag, in de vaart gekomen. In 1939, onder druk van een Roemeense revolutie door de Inland Waterway Ltd. van de Donau teruggetrokken en verkocht aan de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. Met een zeesleper van L. Smit & Co, via de Zwarte Zee, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan naar Rotterdam gesleept. Bij Scheepswerf Boele in Bolnes geschikt gemaakt voor de Rijnvaart. Op 01-09-1939 op naam gezet van de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam en hernoemd in BOSNIA. In oktober 1952 voorzien van een voorroef. In 1961 overgemeten naar 72.60 x 10.10 x 1.97 en 956 ton. In 1968 omgebouwd tot bunker- winkelschip met een draagvermogen van 834 ton, twee verdiepingen waarin ondergebracht drie woonverblijven en twee winkels. |
Levensloop: | Op 05-03-1968 verkocht naar de Weurtse Oliehandel NV in Weurt en omgebouwd tot bunker- winkelschip. Voor zover bekend niet hernoemd. Op 02-01-1973 overschreven naar de Weurtse Oliehandel Bos BV in Nijmegen en op 30-12-1976 overgeschreven naar de Holding Bos BV in Nijmegen. Op 06-07-1977 verkocht naar Ito Handelscompagnie v/h Vermeer en Van den Arend’s Handelmaatschappij BV in Rotterdam. Hernoemd in ITO 9. Ligplaats Maaskade in Rotterdam. In 1998 hernoemd in FIWADO ROTTERDAM. Huidige ligplaats en/of status onbekend. Waarschijnlijk opgelegd in de Madroelhaven in Pernis. |