Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304077.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1929.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:599.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:94.87 x 11.98 x 2.64.
Tonnage / Inhoud:2099 / 2850.
Aantal tanks:20, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 250 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:TEUTONIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de voormalige Duitse deelstaat Pruisen.
Bijzonderheden:In 1973/1974 in Eisden (België) omgebouwd tot grindsorteerschip met 8 laadruimen, een dek, trechteropbouw, machinekamer en twee dag- en twee slaapverblijven. Nieuwe draagvermogen van 1000 ton. Het achterschip werd verwijderd en gesloopt. Het overgebleven schip werd gemerkt onder brandmerknummer: 14162 B Rotterdam 1974 (2314162) en hernoemd in NELLY. In 1975 verder verbouwd tot afmeerponton met een draagvermogen van 304 ton. Na 1990 onbekend.
Levensloop:Op 06-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Op 25-04-1973 verkocht naar Stolk´s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend op 08-05-1973 doorverkocht aan H.W. Paes Grind- en Zandbaggerij BV in Nijmegen. Op 04-07-1990 overgeschreven naar H.W. Paes Grind- en Zandbaggerij BV in Maasbracht.
Het sleeptankschip BORUSSIA, opvarend te Mannheim, ter hoogte van Faules Eck, Foto: Archief Arie Lentjes – www.binnenvaart.eu
Het sleeptankschip BORUSSIA in een opvarende sleeptrein. De stuurbak van het schip begint zo langzamerhand aardig op een dichte stuurhut te lijken. Langszij twee varende winkels, die tijdens de vaart de BORUSSIA van de nodige proviand voorzien. Foto: Archief Arie Lentjes – www.binnenvaart.eu.
Het sleeptankschip BORUSSIA, op de eerste lengte achter een onbekende radersleepboot ter hoogte van de Nackenheimer Werth (kmr. 485/486) onder Nierstein. De sleepstrangen van de andere schepen in de sleep hangen in de brittelhaak aan de voorbolder van de BORUSSIA. Kort naast de radersleepboot vaart nog een klein sleepschip op de ‘zwemstrang‘. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BORUSSIA, samen met de motorsleepboot MABI 10, in de grote sluis van Hansweert. Foto: Archief Arie Lentjes.
Verpozing aan boord van het sleeptankschip BORUSSIA. Voor de grotere Van Ommeren schepen konden de wachttijden in de haven van Straatsburg (waar deze foto gemaakt is) soms oplopen tot enkele weken. Vanzelfsprekend zochten de verschillende bemanningen elkaar dan regelmatig op om, na gedane arbeid, met elkaar te vertoeven. Staande rechts zien we schipper G. Versluis van BORUSSIA. De andere mensen zijn ons niet bekend.
Foto: P.J. de Bruin – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het sleeptankschip BORUSSSIA, gesleept door de motorsleepboot MABI 15, leeg onderweg naar Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BORUSSIA, afvarend gesleept door het motorvrachtschip CASPIA. Foto: A. Breel – met dank.