Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303766.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1929.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:597.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:79.98 x 10.49 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:1125 / 1544.
Aantal tanks:16, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:COLONIAGALICIA, en SILEZIA (allen gebouwd bij Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel in 1929).
Betekenis Scheepsnaam:Naar Bohemen, een landstreek, tegenwoordig gelegen in het noordwestelijk deel van Tsjechi√ę.
Bijzonderheden:Op 26-06-1929 in de vaart gekomen.
In de jaren zestig omgebouwd tot tankduwschip. In 1974 omgebouwd tot bunker- winkelschip met een inhoud van 1124 ton.
Levensloop:Op 06-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Op 05-03-1974 verkocht aan A.M. van der Kolk in Dinteloord en aansluitend omgebouwd tot bunker- winkelschip. Hernoemd in DINTEL. In 1981 overgeschreven naar de Handelsonderneming A.M. van der Kolk BV in Dinteloord. Anno 2020 nog in gebruik.
Het sleeptankschip BOHEMIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BOHEMIA, van bovenaf gezien. Wat natuurlijk bijzonder opvalt is de open stuurbak met luifeltje en het grote liggende haspel.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BOHEMIA bij de Brag in Birsfelden. Gezien de open stuurbak en de nog niet bebouwde glooiing/kade kunnen we er voorzichtig vanuit gaan dat deze foto van voor de Tweede Wereldoorlog dateert. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het duwtankschip BOHEMIA, met blauwe kegel in de mast, aan het Stadspark in Ludwigshafen. Het motortankschip ISARIA, eveneens met kegel, komt langszij. Op deze foto niet zichtbaar ligt de RHODANIA, die de BOHEMIA naar Ludwigshafen bracht. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het bunker- winkelschip DINTEL op haar ligplaats in Dintelsas.
Foto: Archief Arie Lentjes.