Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2303766.
Scheepstype: Sleeptankschip.
Bouwjaar: 1929.
Bouwwerf: Scheepswerf Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer: 597.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 79.98 x 10.49 x 2.03.
Tonnage / Inhoud: 1125 / 1544.
Aantal tanks: 16.
Pompcapaciteit: 1 x 150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen COLONIA, GALICIA, en SILEZIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Bohemen, een landstreek, tegenwoordig gelegen in het noord-westelijk deel van Tsjechië.
Bijzonderheden: Op 26-06-1929 in de vaart gekomen.
In de jaren zestig omgebouwd tot tankduwschip. In 1974 omgebouwd tot bunker- winkelschip met een inhoud van 1124 ton.
Levensloop: Op 06-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Op 05-03-1974 verkocht aan A.M. van der Kolk in Dinteloord en aansluitend omgebouwd tot bunker- winkelschip. Hernoemd in DINTEL. In 1981 overgeschreven naar de Handelsonderneming A.M. van der Kolk BV in Dinteloord. Voorzover bekend thans nog in gebruik als opslagschip in Dinteloord.

 

Het sleeptankschip BOHEMIA, opvarend aan de Loreley. Foto> F. Budenheim - collectie Arie Lentjes.

Het sleeptankschip BOHEMIA, opvarend aan de Loreley. Foto. F. Budenheim – collectie Arie Lentjes.

Het sleeptankschip BOHEMIA van bovenaf gezien. Wat vooral opvalt is de open stuurbak met het liggend haspel en het verrijdbare windscherm. Op het gebied van de navigatie is er binnen honderd jaar wel het één en ander veranderd.

Het sleeptankschip BOHEMIA van bovenaf gezien. Wat vooral opvalt is de open stuurbak met het liggend haspel en het verrijdbare windscherm. Op het gebied van de navigatie is er de afgelopen tachtig jaar wel het één en ander veranderd.