Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2301129.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1926.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:552.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:115.08 x 13.58 x 2.72.
Tonnage / Inhoud:3039 / 4276.
Aantal tanks:28, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:250 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Maatschappij Tankschip Bavaria NV in Rotterdam.  
Zusterschepen:Geen. 
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Duitse deelstaat Beieren.  
Bijzonderheden:In 1939 voorzien van stoomspiralen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, door oorlogsgeweld zwaar beschadigd geraakt. Na de oorlog opgelegd en pas in 1948 gerepareerd. Op 24-09-1948 weer in de vaart gekomen.
Om iets aan de enorme wachttijden bij de UK in Wesseling te doen stelde Van Ommeren aan de directie van de Union Kraftstoff voor om te proberen twee schepen tegelijk op één slang te lossen. De gedachte was dat de lossnelheid zo verdubbeld kon worden. Op 9 maart 1949 vond dit experiment plaats met de BAVARIA en de TEUTONIA, die samen ruim 500 cbm/uur konden pompen. De proef mislukte echter jammerlijk omdat de losslang de pompdruk van beide schepen niet kon verdragen en uit elkaar klapte. Een grote olielekkage was het gevolg. Nadat een nieuwe losslang was aangebracht pompte de BAVARIA alleen verder. Met toestemming van de Wasserschutzpolizei loste de TEUTONIA haar lading in de BAVARIA, hetgeen een hoop verhaalwerk scheelde. Het experiment werd nooit meer herhaald en het ‘door elkaar heen’ lossen werd door de autoriteiten nadrukkelijk verboden. De lange wachttijden bleven dus.
In 1957 voorzien van een nieuwe stoompomp van 300 cbm/uur.
Levensloop:Op 02-11-1928 overgeschreven naar Phs. van Ommeren’s Tankvaartbedrijf NV in Rotterdam. Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Op 28-03-1974 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend gesloopt.
 
Het sleeptankschip BAVARIA, tot aan de ijken afgeladen, opvarend aan de Betteck (kmr. 554). Op deze foto is goed te zien dat de er een eerste poging is gedaan om van de ‘open’ stuurbak een soort van stuurhut te maken. De voorzijde is voorzien van een aantal ramen en over een gedeelte van de stuurbak is een dak aangebracht. Het luifeltje om achter te kunnen schuilen is echter nog altijd aanwezig. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BAVARIA, in de haven van Mundenheim bij de Fabrik der Keramische Werte Raschig AG. Aan de binnenzijde van de BAVARIA ligt ook nog een 700 tonner. Foto: Collectie J. Glerum – met dank.
Het sleeptankschip BAVARIA, tijdens lossen bij de Shell in Reisholz. Langszij de BAVARIA kunnen we met enige moeite nog een 700 tonner met open stuurbak herkennen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
De bemanningen van de BAVARIA en de TEUTONIA zijn gezamenlijk bezig om de persslang van de TEUTONIA te verbinden met de pomp van de BAVARIA. De losslang naar de wal, zo te zien een zesduimer, is reeds aangekoppeld. De bemanningen zijn, zo te zien vol goede moed dat het experiment gaat lukken. Foto: Union Rheinische Braunkohle Kraftstoff (UK) in Wesseling – met dank.
De persdruk, en zeer waarschijnlijk de constant optredende grote verschillen daartussen, waren voor de zes duimse losslang te veel. Het resultaat was een klapslang en een grote olielekkage, zowel aan dek als in de Rijn. Op deze foto is de rotzooi al grotendeels opgeruimd en ligt de TEUTONIA in de inmiddels lege BAVARIA te lossen. Foto: Union Rheinische Braunkohle Kraftstoff (UK) in Wesseling – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

De stapelloop van het sleeptankschip BAVARIA in 1926.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BAVARIA, op de eerste lengte achter de motorsleepboot TREKVOGEL boven Stürzelberg. Een fractie later zou de BAVARIA uit haar roer lopen en omhoog varen. Foto: Erik van de Kuil (1971) – met dank.
De motorsleepboot TREKVOGEL heeft de tornstrang overgegeven aan de BAVARIA om het sleeptankschip uit haar benarde positie te bevrijden. Foto: Erik van de Kuil (1971) – met dank