Eni-nr: | 2301129. |
Scheepstype: | Sleeptankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1926. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel. |
Bouwnummer: | 552. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 115.08 x 13.58 x 2.72. |
Tonnage / Inhoud: | 3039 / 4276. |
Aantal tanks: | 28, niet voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 250 cbm/uur Weise & Monski stoompomp. |
Eigenaar: | Maatschappij Tankschip Bavaria NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Duitse deelstaat Beieren. |
Bijzonderheden: | In 1939 voorzien van stoomspiralen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, door oorlogsgeweld zwaar beschadigd geraakt. Na de oorlog opgelegd en pas in 1948 gerepareerd. Op 24-09-1948 weer in de vaart gekomen. Om iets aan de enorme wachttijden bij de UK in Wesseling te doen stelde Van Ommeren aan de directie van de Union Kraftstoff voor om te proberen twee schepen tegelijk op één slang te lossen. De gedachte was dat de lossnelheid zo verdubbeld kon worden. Op 9 maart 1949 vond dit experiment plaats met de BAVARIA en de TEUTONIA, die samen ruim 500 cbm/uur konden pompen. De proef mislukte echter jammerlijk omdat de losslang de pompdruk van beide schepen niet kon verdragen en uit elkaar klapte. Een grote olielekkage was het gevolg. Nadat een nieuwe losslang was aangebracht pompte de BAVARIA alleen verder. Met toestemming van de Wasserschutzpolizei loste de TEUTONIA haar lading in de BAVARIA, hetgeen een hoop verhaalwerk scheelde. Het experiment werd nooit meer herhaald en het ‘door elkaar heen’ lossen werd door de autoriteiten nadrukkelijk verboden. De lange wachttijden bleven dus. In 1957 voorzien van een nieuwe stoompomp van 300 cbm/uur. |
Levensloop: | Op 02-11-1928 overgeschreven naar Phs. van Ommeren’s Tankvaartbedrijf NV in Rotterdam. Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. Op 28-03-1974 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend gesloopt. |