Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2303744.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1927.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:584.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:87.33 x 10.18 x 2.52.
Tonnage / Inhoud:1572 / 2116.
Aantal tanks:14, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:HIBERNIA en COLUMBIA (gebouwd bij Van der Giessen in 1927/1929).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Betuwe, een streek in Gelderland.
Bijzonderheden:In 1939 voorzien van stoomspiralen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog, door oorlogsgeweld zwaar beschadigd geraakt. In 1946 hersteld en opnieuw in de vaart gebracht. In 1952 voorzien van een voorroef. In 1958 voorzien van 2 nieuwe lospompen: 2 x 150 cbm/uur stoompompen.
Levensloop:Op 08-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. Op 18-07-1973 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend gesloopt.
De sleeptankschip BATAVIA, met langszij de RHENANIA op het Shell-steiger van Reisholz (kmr 723), in de winter van 1933/1934. De schepen worden omgeven door zwaar drijfijs en hebben niet alleen de ankers gezet maar ook menig ‘draadje’ uitgevierd naar de wal. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BATAVIA, op waterstand geladen op de Boven-Rijn. De bestemming is de Petroleumhafen van Straatsburg. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het sleeptankschip BATAVIA, nu tot op de ijk geladen, opvarend boven Ludwigshafen-Mundenheim. Foto: Archief Arie Lentjes.