Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2303767.
Scheepstype: Sleeptankschip.
Bouwjaar: 1928.
Bouwwerf: Gebr. Pot in Bolnes.
Bouwnummer: 807.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 79.98 x 10.49 x 2.03.
Tonnage / Inhoud: 1116 /
Aantal tanks: 16.
Pompcapaciteit: 1 x 150 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen SALLANDIA, TERVISIA en HAMMONIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Zwitserse stad Basel.
Bijzonderheden: In 1974 omgebouwd tot ponton van 834 ton draagvermogen. Voorzien van 6 waterdichte schotten en toegang tot een onderdekse berging.
Levensloop: Op 21-10-1928 in de vaart gekomen. Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en op 26-06-1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren Binnentankvaart NV in Rotterdam.
Op 27-08-1970 verkocht naar B. van Woerden CV in Rotterdam en eerst niet hernoemd. Het is niet bekend waar het schip vervolgens voor gebruikt is.
Op 28-11-1973, waarschijnlijk als opslagschip, tijdelijk verhuurd aan de West-Deutsche Reederei GmbH in Duisburg. Op 22-10-1974 overgeschreven naar Pontrans Nederland BV in Rotterdam (een dochteronderneming van B. van Woerden en omgebouwd tot ponton. Hernoemd in WOTRANS II. Op 21-10-1975 verkocht aan Nuttall – HBM Tarmac in Westkilbride in Schotland. Daarna onbekend.

 

De sleeptankschepen BASILIA en COLONIA, afvarend op de Waal, gesleept door één van de motorschepen.

De sleeptankschepen BASILIA en COLONIA, afvarend op de Waal, gesleept door één van de motorschepen.

Het ponton WOTRANS II, geboud uit het casco van de voormalige BASILIA. Dit ponton kwam in Schotland terecht voor een grote Engelse aannemerscombinatie, die inmiddels in handen is van de Koninklijke BAM groep.

Het ponton WOTRANS II, geboud uit het casco van de voormalige BASILIA. Dit ponton kwam in Schotland terecht voor een grote Engelse aannemerscombinatie, die inmiddels in handen is van de Koninklijke BAM groep.