Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304095.
Scheepstype:Sleeptankschip – type N/open.
Bouwjaar:1925.
Bouwwerf:Chantier Naval de Rupelmonde NV in Rupelmonde, België.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:38.38 x 5.05 x 2.41.
Tonnage / Inhoud:308 / 349.
Aantal tanks:6, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Basler Rheinschiffahrt AG (Brag) in Basel, Zwitserland.
ZusterschepenSTRASBOURG.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Franse naam voor de stad Basel.
Bijzonderheden:In 1925, tijdens de bouw door Phs. van Ommeren uit concurrentieoverwegingen overgenomen van de Basler Rheinschiffahrt AG (Brag) in Basel. Op basis van een overeenkomst met de Brag als BALE onder Zwitserse vlag in de vaart gebracht onder brandmerk-nummer: 75 (7000075). Op 29-03-1929 onder Nederlandse vlag gebracht onder brandmerknummer: 4095 B Rotterdam 1929 (2304095).
Tijdens de Tweede Wereldoorlog door oorlogsgeweld zwaar beschadigd geraakt. Na de oorlog hersteld en opnieuw in de vaart gebracht.
Levensloop:Op 06-07-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-07-1959 verkocht aan de Petroleum Producten Rotterdam (PPR) NV in Rotterdam en voor zover bekend niet van naam veranderd. In gebruik geweest als opslagschip voor gasolie, tevens als verkooppunt voor scheepsartikelen. Op 20-09-1973 afgevoerd van de sterkte en gesloopt. 
De sleepspits BALE op de helling van Chantier de Naval Rupelmonde in Rupelmonde in 1925. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het is niet helemaal duidelijk maar het lijkt er op dat de sleepspits BALE aan de grond is gelopen en water maakt. Foto: Archief Teun de Wit – met dank.
De sleeptankspits BALE na de Tweede Wereldoorlog. Door het dichte stuurhutje lijkt de BALE meer op een motorscheepje, wat het echter nooit geweest is.
Foto: Archief Arie Lentjes.