Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2307276.
Scheepstype:Motorsleepboot.
Bouwjaar:1948.
Bouwwerf:Scheepswerf Boele in Bolnes.
Bouwnummer:922.
Proefvaart:01-11-1948.
Afmetingen:58.30 x 10.09 x 1.60.
Waterverplaatsing:183.
Voortstuwing:3 x 670 pk Sulzer, type 6 TS 29, 6 cilinder, 2 tact, 340 omw/min.
Aantal schroeven:3, geplaatst in straalbuizen.
Aantal strangen: 8.
Bunkerinhoud: 180 kubieke meter, later vergroot naar 199 kubieke meter.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
ZusterschepenINTRITAS I.
Betekenis Scheepsnaam:Naar een vogel die met het verstrijken van de seizoenen naar andere streken trekt. Uiteraard heeft deze naam in dit geval een dubbele betekenis daar het hier om een sleepboot (trekken) gaat.
Bijzonderheden:Stapelloop: 17-07-1948.
Proefvaart: 01-11-1948.
Overdracht: 01-11-1948.
In 1949 voorzien van radio/telefonie.
Levensloop:Op 12-11-1952 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV en op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam.
Op 07-02-1973 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en in 1974 bij Heyghen Fréres in Gent (België), samen met de INTRITAS I, gesloopt.
  

De motorsleepboot TREKVOGEL, hier nog niet voorzien van radar. Archief: Arie Lentjes.

De motorsleepboot TREKVOGEL, hier nog niet voorzien van radar. Archief: Arie Lentjes.


De motorsleepboot TRAKVOGEL, opvarend op De Noord, ter hoogte van de brug van Alblasserdam.

De motorsleepboot TRAKVOGEL, opvarend op De Noord, ter hoogte van de brug van Alblasserdam. Inmiddels is de boot voorzien van radar. Foto: Archief Arie Lentjes.


De motorsleepboot TRAKVOGEL, opvarend op De Noord, boven de brug van Alblasserdam.

De motorsleepboot TRAKVOGEL, opvarend op De Noord, boven de brug van Alblasserdam. Foto: Archief Arie Lentjes.


De motorsleepboot TREKVOGEL, met meerdere geladen sleeptankschepen in aanang, opvarend aan de Loreley

De motorsleepboot TREKVOGEL, met meerdere geladen sleeptankschepen in aanhang, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.


De TREKVOGEL in de buitenhaven van Straatsburg, wachtend op een sleep richting Basel.

De TREKVOGEL in de buitenhaven van Straatsburg, wachtend op een sleep richting Basel. Foto: Archief Arie Lentjes.


De TREKVOGEL en de INTRITAS III, bij elkaar langszij aan het Stadpark in Mannheim.

De TREKVOGEL en de INTRITAS III, bij elkaar langszij aan het Stadspark in Mannheim. Foto: Archief Arie Lentjes.


Was het extreem laag water op de Bovenrijn of was er sprake van zware ijsgang. We zullen het nooit weten. De schroeftunnels van de TREKVOGEL moeten in ieder geval vervangen worden.

Was het extreem laag water op de Bovenrijn of was er sprake van zware ijsgang. De schroeftunnels van de TREKVOGEL hebben in ieder geval zwaar te lijden gehad en moeten hoe dan ook vervangen worden. Foto: Archief Arie Lentjes.


De motorsleepboot TREKVOGEL, met twee geladen sleeptankschepen, opvarend in het gebergte.

De motorsleepboot TREKVOGEL, met twee geladen sleeptankschepen, opvarend in het gebergte.


DE motorsleepboot TREKVOGEL ligt voor groot survey bij Boele Bolnes. Langszij ligt het motortankschip ARMENIA, wat wordt aangepast om te gaan duwen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De motorsleepboot TREKVOGEL ligt voor groot survey bij Boele Bolnes. Langszij ligt het motortankschip ARMENIA, wat wordt aangepast om te gaan duwen. Foto: Archief Arie Lentjes.


Warm weer op de Bovenrijn. Een deel van de bemanning poseert voor de stuurhut van de TREKVOGEL. Foto: Archief Arie Lentjes.

Warm weer op de Bovenrijn. Een deel van de bemanning poseert voor de stuurhut van de TREKVOGEL. De scheepshond is ook present. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het sleeptankschip SCALDIA is op de Bovenrijn uit haar roer gelopen en gestrand. Aan de TREKVOGEL de taak haar weer los te krijgen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het sleeptankschip SCALDIA is op de Bovenrijn uit haar roer gelopen en gestrand. Aan de TREKVOGEL de taak haar weer vlot te krijgen. Foto: Archief Arie Lentjes.


De motorsleepboot TREKVOGEL ligt volaan te tornen aan het sleeptankschip SCALDIA. Foto: Arie Lentjes.

De motorsleepboot TREKVOGEL ligt met alle beschikbare paardenkrachten te tornen op het sleeptankschip SCALDIA. Foto: Arie Lentjes.


Het paradepaardje van Scheepvaart Maatschappij Van Ommeren, de motorsleepboot TREKVOGEL. Foto: G. Dexheimer - met dank.

Het paradepaardje van Scheepvaart Maatschappij Van Ommeren, de motorsleepboot TREKVOGEL. Foto: G. Dexheimer – met dank.


De TREKVOGEL en INTRITAS I liggen klaar voor de sloop bij Scheepssloperij van Heyghen in Gent. Een ontluisterend gezicht. Foto: A.M. van Zanten - collectie Arie Lentjes - met dank.

De TREKVOGEL en INTRITAS I liggen samen klaar voor de sloop bij Scheepssloperij van Heyghen Fréres in Gent (België). Een ontluisterend gezicht. Foto: A.M. van Zanten – Archief Arie Lentjes – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

De motorsleepboot TREKVOGEL opvarend in het gebergte, met het sleeptankschip HOLSATIA in aanhang. Foto: Archief Arie Lentjes.
De motorsleepboot TREKVOGEL heeft, in afwachting van een volgende klus vastgemaakt op een voor ons onbekende locatie. Foto: Archief Arie Lentjes.
Een koude winter. Het ankergerei van de TREKVOGEL is getooid met ijspegels.
Foto: Archief Arie Lentjes.
De motorsleepboot TREKVOGEL opvarend te Düsseldorf in 1971. Foto: Erik van de Kuil – met dank.
Vier sleeptankschepen, waaronder de GELRIA, GERMANIA en TUBANTIA, liggen aan de Merode voor anker, klaar om een nieuwe reis ´naar boven´ te beginnen. De motorsleepboot TREKVOGEL is inmiddels langszij gekomen om de reis met de schippers te bespreken. Deze foto is gemaakt in 1971, de nadagen van de sleepvaart. Foto: Erik van de Kuil – met dank.
De motorsleepboot TREKVOGEL op de Waal in 1971, met drie sleeptankschepen in aanhang. Het eerste schip is de LIMBURGIA, de andere twee zijn onbekend. Foto: Erik van de Kuil – met dank.
Het sleeptankschip BAVARIA is net boven Stürzelberg omhoog gevaren. De TREKVOGEL is net begonnen met tornen. Foto: Erik van de Kuil (1971) – met dank.