Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2307365.
Scheepstype: Motorsleepboot.
Bouwjaar: 1937.
Bouwwerf: Ganz & Co in Boedapest.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: 03-03-1949, (voor de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij).
Afmetingen: 58.58 x 9.05 x 1.40.
Waterverplaatsing: 114.
Voortstuwing: 2 x 650 pk MAN, motornr: 3945/33950 (stuurboord) + 3395/33956 (bakboord).
Aantal schroeven: 2, geplaatst in straalbuizen.
Aantal strangen: 6.
Bunkerinhoud: 132 cbm.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen Onbekend.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Exploitatie Maatschappij Intritas, de onderneming die de exploitatie voerde over de schepen van de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij.
Bijzonderheden: Bijnaam: het ZWAANTJE.
In 1937 gebouwd in opdracht van de Inland Waterway Ltd. in Londen (een dochter-onderneming van Shell Transport in Londen) en verhuurd aan de Astra Romana, de naam waaronder de Koninklijke/Shell actief was in Roemenië. Als DANUBE II in de vaart gekomen op de Donau. In 1939 voor een periode van vijf jaar verhuurd aan de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. Met een zeesleper van L. Smit & Co op transport gegaan naar Rotterdam en in augustus 1939 in Rotterdam aangekomen. Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog op 1 september 1939 week de DANUBE SHELL III uit naar Londen en verbleef daar gedurende de gehele oorlog.
Levensloop:  Op 12-03-1946 teruggekeerd in Rotterdam. Bij Scheepswerf Boele in Bolnes aangepast voor de Rijnvaart en als DANUBE SHELL III, onder Engelse vlag, op de Rijn in de vaart gekomen. Op 03-03-1949 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij en hernoemd in INTRITAS III.
Op 25-04-1969 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming NV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend bij Van Heyghen Fréres in Gent (België) gesloopt.
 

 

De motorsleepboot DANUBE SHELL III, kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog voor de uitgebrande pakhuizen van Mannheim.

De motorsleepboot DANUBE SHELL III, kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog voor de uitgebrande pakhuizen van Mannheim.

De DANUBE SHELL III, met de 'Union flag' nog vier in de mast.

De DANUBE SHELL III, met de ‘Union flag’ nog vier in de mast.

De, nog altijd onder Engelse vag varende DANUBE SHELL III, met vier geladen sleepschepen in het Kauber Fahrwasser.

De, nog altijd onder Engelse vag varende DANUBE SHELL III, met drie geladen sleepschepen in het Kauber Fahrwasser.

De motorsleepboot INTRITAS III, opvarend aan de Loreley. Foto: F. Budenheim - Collectie Arie Lentjes - met dank.

De motorsleepboot INTRITAS III, opvarend aan de Loreley. Archief: Arie Lentjes.

De motorsleepboot INTRITAS III. waarschijnlijk afvarend in Mannheim.

De motorsleepboot INTRITAS III. waarschijnlijk afvarend in Mannheim.

De INTRITAS III, voor velen de mooiste sleepboot die Van Ommeren / de Internationale ooit in de vaart had, opvarend in het gebergte.

De INTRITAS III, voor velen de mooiste sleepboot die Van Ommeren / de Internationale ooit in de vaart had, opvarend in het gebergte. Deze boot kreeg niet voor niets Het Zwaantje als bijnaam. Archief: Arie Lentjes.

Een geliefd plekje om de nacht door te brengen, de INTRITAS III voor anker op de rede van Bingen. De boot mocht dan voor de kant liggen, vergeet niet dat het laatste sleeptankschip soms enkele kilometers lager uitlag en de bemanning niet van boord kon.

Een geliefd plekje om de nacht door te brengen, de INTRITAS III voor anker op de rede van Bingen. De boot mocht dan voor de kant liggen, vergeet niet dat het laatste sleeptankschip soms enkele kilometers lager uitlag en de bemanning niet van boord kon.

Wachtend op een nieuwe sleep. De INTRITAS III voor anker in Kehl

Wachtend op een nieuwe sleep. De INTRITAS III voor anker in Kehl.

De motorsleepboot INTRITAS III was meestal te vinden op de Bovenrijn. Hier ligt zij in de sluis van Kembs.

De motorsleepboot INTRITAS III was meestal te vinden op de Bovenrijn. Hier ligt zij in de sluis van Kembs.

Voor groot onderhoud op de helling van scheepswerf Scar Forges in Straatsburg. Zelf hiervoor kwam de boot niet naar Rotterdam.

Voor groot onderhoud op de helling van scheepswerf Scar Forges in Straatsburg. Zelf voor groot survey kwam de boot niet naar Rotterdam.

Een heel bijzonder plaatjes. Hier krijgen we een blik op de fundaties van twee motoren van de INTRITAS III.

Een heel bijzonder plaatjes. Hier krijgen we een blik op de fundaties van twee motoren van de INTRITAS III.

De INTRITAS III wacht op een nieuwe sleep, ergens op de Bovenrijn

De INTRITAS III wacht op een nieuwe sleep, waarschijnlijk aan het Statdspark in Mannheim.

De INTRITAS in de haven Straatsburg, net boven de Petroleumbrug. Archief: Arie Lentjes.

De INTRITAS in de haven Straatsburg, net boven de Petroleumbrug. Archief: Arie Lentjes.

De motorsleepboot INTRITAS III, opvarend met vier geladen tankschepen ter hoogte van .........

De motorsleepboot INTRITAS III, opvarend met vijf geladen sleeptankschepen in aanhang. Archief: Arie Lentjes.

Het is altijd handig een extra paar schroeven bij je te hebben, zeker als je veel op de Bovenrijn zit. Deze foto is waarschijnlijk genomen bij een scheepswerf, getuige de ladder die tegen het achterschip staat. Foto: Arie Lentjes.

Het is altijd handig een extra paar schroeven bij je te hebben, zeker als je veel op de Bovenrijn zit. Het is niet duidelijk waar deze foto genomen werd, maar de kans is groot dat het ergens op een scheepswerf was. Foto: Arie Lentjes.

Met de lege sleeptankschepen NERVIA en NASSOVIA, beneden de sluis van Kembs. Foto: Archief Arie Lentjes.

Met de lege sleeptankschepen NERVIA en NASSOVIA, beneden de sluis van Kembs. Foto: Archief Arie Lentjes.

De INTRITAS III in kleur. Foto: G. Dexheimer - met dank.

De INTRITAS III in kleur. Foto: G. Dexheimer – met dank.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto