25-09-1947 (voor de Internationale Riviertank-scheepvaart Maatschappij).
Afmetingen:
77.56 x 10.09 x 1.99.
Tonnage / Inhoud:
593 / 932.
Aantal tanks:
6.
Pompcapaciteit:
1 x 140 cbm/uur motorpomp.
Voortstuwing:
2 x 600 pk MAN, type G6V, 6 cilinder, 4 tact, 300 omw/min.
Aantal schroeven:
2, geplaatst in straalbuizen.
Aantal strangen:
4.
Bunkerinhoud:
75 kubieke meter, later vergroot naar 89 kubieke meter.
Eigenaar:
Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen:
DANUBE SHELL I.
Betekenis Scheepsnaam:
Naar de Exploitatie Maatschappij Intritas, de onderneming die de exploitatie voerde over de schepen van de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij.
Bijzonderheden:
Bijnaam: het Nijlpaard. In 1933 gebouwd in opdracht van de Inland Waterway Ltd. in Londen (een dochteronderneming van Shell Transport in Londen) en verhuurd aan de Astra Romana, de naam waaronder de Koninklijke/Shell in Roemenië actief was. Als DANUBE SHELL II in de vaart gekomen op de Donau. In 1939 voor een periode van vijf jaar verhuurd aan de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. Met een zeesleper van L. Smit & Co op transport gegaan naar Rotterdam, maar gedurende het transport, vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, naar Tobroek in Libië gedirigeerd. Door het Engelse leger gecharterd voor het transport van drinkwater in de Noord-Afrikaanse regio (vooral in de regio Tobroek). Na de Tweede Wereldoorlog alsnog naar Rotterdam gesleept en bij Scheepswerf Boele Bolnes aangepast voor de Rijnvaart. Op 25-09-1947, onder Engelse vlag in de vaart gekomen. Als DANUBE SHELL II onder Engelse vlag op huurbasis voor de Internationale Riviertank-scheepvaart Maatschaappij BV in Rotterdam in de vaart gekomen. Op 05-04-1955 door de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam definitief van de Inland Waterway Ltd. in Londen overgenomen en hernoemd in INTRITAS II. Op 24-06-1965 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming NV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend als sloopgoed doorverkocht naar België. In 1965 bij Heyghen Fréres in Gent (België) gesloopt.
Waarschijnlijk een van de meest zeldzame foto’s op de site. We zien hier de stapelloop van de motorsleepboot DANUBE SHELL II, bij Scheepswerf Ganz & Co in Boedapest in 1933. Foto: Archief Arie Lentjes.
De DANUBE SHELL II tijdens een dokbeurt. Het is moeilijk vast te stellen waar en wanneer deze foto gemaakt is. Het lijkt erop dat het ergens in Nederland is, maar het kan net zo goed 1938/1938 op de Donau zijn geweest. Foto: Archief Arie Lentjes.
De DANUBE SHELL II, met de Union Flag nog altijd fier in de mast, maar inmiddels wel actief op de Rijn. Foto: Archief Arie Lentjes.
De motorsleepboot annex tankschip DANUBE SHELL I, het zusterschip van de DANUBE SHELL II / INTRITAS II. Archief: Arie Lentjes.
De DANUBE SHELL II opvarend ter hoogte van Faules Eck in Mannheim, halverwege 1946. Op de oevers van de rivier is nog goed te zien hoe zwaar Mannheim werd getroffen door het oorlogsgeweld aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het is hooguit een jaar later als we de DANUBE SHELL II, opnieuw opvarend aan Faules Eck tegenkomen. Veel van het puin van een jaar eerder is inmiddels opgeruimd en de stad begint langzaam aan weer een stad te worden. De scheepvaart, levensader van de economie, gaat hoe dan ook door. Foto: Archief Arie Lentjes.
Afvarend beneden de brug van Mannheim, met twee lege schepen in aanhang. Foto: Archief Arie Lentjes.
De DANUBE SHELL II, opvarend aan de Loreley. Archief Arie Lentjes.
Op deze foto van de DANUBE SHELL II zijn goed de zes tankhoofden van dit (semi) tankschip te zien. Archief: Arie Lentjes.
Inmiddels onder Nederlandse vlag, de INTRITAS II in de opvaart. Foto: Archief Arie Lentjes.
De INTRITAS II, afvarend onder de verkeersbrug van Kehl. Let ook eens op de douanepost aan de Duitse zijde van de brug. Foto: Archief Arie Lentjes.
Een van de weinige kleurenfotos van de INTRITAS II – Foto: G. Dexheimer – met dank.