Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2307179. 
Scheepstype:Motorsleepboot.
Bouwjaar:1948. 
Bouwwerf:Scheepswerf Boele in Bolnes. 
Bouwnummer:927. 
Proefvaart:15-04-1948. 
Afmetingen:58.30 x 10.09 x 1.60. 
Waterverplaatsing:183 ton. 
Voortstuwing:3 x 650 pk Stork, type HO 35, 6 cilinder, 4 tact, 300 omw/min. 
Aantal schroeven:3, geplaatst in straalbuizen.
Aantal strangen: 8. 
Bunkerinhoud: 180 kubieke meter, later vergroot naar 199 kubieke meter.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. 
ZusterschepenTREKVOGEL.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Exploitatie Maatschappij Intritas, de onderneming die de exploitatie voerde over de schepen van de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij.
Bijzonderheden:Stapelloop: 09-02-1948.
Proefvaart: 15-04-1948.
Overdracht: 15-04-1948.
In 1949 voorzien van radio/telefonie.
Levensloop:Op 07-02-1973 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en in 1974 bij Heyghen Fréres in Gent (België), samen met de TREKVOGEL, gesloopt.
  

De motorsleepboot INTRITAS, op 6 juni 1953 opvarend op De Noord ter hoogte van de brug van Alblasserdam. In aanhang de TUBANTIA (bestemming Wesseling), de BRITTANNIA (bestemming Wesseling), de GALICIA (bestemming Basel en de BOSNIA (bestemming Basel).

De motorsleepboot INTRITAS I, op 6 juni 1953 opvarend op de Noord beneden de brug van Alblasserdam. In aanhang de TUBANTIA (bestemming Wesseling – crude), de BRITTANNIA (bestemming Wesseling- crude), de GALICIA (bestemming Basel – gasolie) en de BOSNIA (bestemming Basel – diesel). Foto: Archief Van Ommeren – collectie Arie Lentjes.


De motorsleepboot INTRITAS I, opvarend boven de brug van Alblasserdam (6 juni 1953). Foto: Archief van Ommeren - collectie Arie Lentjes.

De motorsleepboot INTRITAS I, opvarend boven de brug van Alblasserdam (6 juni 1953). Foto: Archief van Ommeren – collectie Arie Lentjes.


De motorsleepboot INTRITAS I, opvarend op de Waal beneden Nijmegen.

De motorsleepboot INTRITAS I, opvarend op de Waal beneden Nijmegen. Foto: Archief Arie Lentjes.


De motorsleepboot INTRITAS I, opvarend in het gebergte.

De motorsleepboot INTRITAS I, opvarend in het gebergte, ter hoogte van de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.


De INTRITAS opvarend in het gebergte.

De INTRITAS I, opvarend in het gebergte. Foto: Archief Arie Lentjes.


De motorsleepboot INTRITAS I, opvarend voor de stad van Basel. In aanhang twee geladen sleeptankschepen die bestemming Birsfelden hebben.

De motorsleepboot INTRITAS I, opvarend voor de stad van Basel. In aanhang twee geladen sleeptankschepen die bestemming Birsfelden hebben. Foto: Archief Arie Lentjes.


De INTRITAS I heeft vastgemaakt in de buurt van de oliehaven van Straatsburg. Nog even en het intensieve aanmaken van een nieuwe sleep kan beginnen.

De INTRITAS I heeft  tijdelijk vastgemaakt boven het Petroleumbruggetje van de oliehaven in Straatsburg. Nog even en het intensieve aanmaken van een nieuwe sleep kan beginnen. Foto: Archief Arie Lentjes.


Romantiek, of gewoon keihard werken. Hier komt de INTRITAS I kort langs de TEUTONIA om de sleepstrang op te geven. Omdat de 'boot' al een aantal schepen in aanhang heeft zal de bemanning van de TEUTONIA bijzonder alert moeten zijn om de strang in één keer te pakken te hebben. Een tweede kans krijgen ze niet.

Romantiek, of gewoon keihard werken. De INTRITAS I vaart (super) kort langs de TEUTONIA om de sleepstrang op te geven (Zons – kmr. 718). Omdat de INTRITAS I al een aantal schepen in aanhang heeft zal de bemanning van de TEUTONIA bijzonder alert moeten zijn om de strang in één keer te pakken te hebben en te beleggen en de overige strangen boven water te krijgen. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes.


xxx

Nadat de sleepstrang is afgegeven maakt de INTRITAS I weer een beetje snelheid. De bemanning van de TEUTONIA moet nu zo snel mogelijk de strangen van de andere schepen in de sleep opvissen. Pas daarna kan de INTRITAS I echt gas geven. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes.


De INTRITAS I opvarend in het Kauber Fahrwasser. Dankzij (of juist vanwege) dit soort schitternde foto's heeft de vroegere Rijnvaart een romantische

De INTRITAS I opvarend in het Kauber Fahrwasser. Dankzij (of juist vanwege) dit soort schitterende foto’s heeft de na-oorlogse Rijnvaart een soort romantische ondertoon gekregen. Veel te vaak wordt echter vergeten dat het juist voor de dekbemanning in die jaren keihard werken was, vaak voor een karig loon, een slechte behuizing en soms zelfs een onvriendelijke bejegening. Foto: Archief Arie Lentjes.


De motorsleepboot INTRITAS I

De motorsleepboot INTRITAS I in de oliehaven van Karlsruhe. Op deze foto is goed de typische bouw van de motorsleepboten in die specifieke jaren te  zien (veel vermogen in weinig diepstekende boten). Het zal niemand verbazen dat juist dit soort boten de bijnaam: ‘kattenruggen’ kregen. Foto: A. van der Leer – met dank.


De INTRITAS I, afvarend beneden de brug van REES met drie lege sleeptankschepen in aanhang.

De INTRITAS I, afvarend beneden de brug van REES met drie lege sleeptankschepen in aanhang. Foto: Archief Arie Lentjes.

De motorsleepboot INTRITAS I in de opvaart ter hoogte van Salzig met
de sleeptankschepen TREVISIA, LOMBARDIA en ASTORIA in aanhang.
Foto: Collectie H. Platje – met dank.
De gezusters INTRITAS I en TREKVOGEL, samen in afwachting van een nieuwe reis naar boven; Foto: Archief Arie Lentjes.
De motorsleepboot INTRITAS I, voor anker ergens op de Bovenrijn. Omdat de voorboeiing inde lak gezet wordt is de naam tijdelijk op een plank geschilderd die voor op de woning geplaatst is. Foto: P. Oudmaier – met dank.
Motorsleepboot INTRITAS I, opvarend ter hoogte van St. Goar. Foto: fam. Kreuze – met dank.