Eni-nr: | 2309616. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1956. |
Bouwwerf: | Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland. |
Bouwnummer: | 588. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 79.92 x 9.49 x 2.82. |
Tonnage / Inhoud: | 1430 / 1727. |
Voortstuwing: | 640 pk Stork Hesselman, type: HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7103. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min. |
Aantal schroeven: | 1, voorzien van een straalbuis. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 12, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen, met dubbel leidingsysteem. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | AMISIA, ODERIA, TRAVIA, ISARIA, CLIVIA en ARGENTORIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg met 640 pk Stork). |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Duitse stad Wismar. |
Bijzonderheden: | Overdracht op: 20-06-1956. Uitgerust met radar en radiotelefonie. In 1981, bij Scheepswerf De Nieuwe Scheldewerf in Rupelmonde omgebouwd tot motorvrachtschip met vijf ruimen. Verlengd naar 99.95 meter en 1834 ton / 2600 cbm inhoud. Eveneens hermotoriseerd met 1220 pk Caterpillar. |
Levensloop: | Op 03-03-1975 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 16-09-1981 verkocht naar D. Taelen in Gent (België) en aansluitend omgebouwd tot motorvrachtschip. In 1982 als ELIANNE II in de vaart gekomen (6001941). In 1983, via Scheepsmakelaar W.A. Witjes in Zevenaar verkocht aan P.D.A. Peters in Nijmegen en hernoemd in GROENENDAAL (2317124). In 1993 verkocht aan Vof Van der Vlies in Sliedrecht en hernoemd in SPERANZA. In 1997 verkocht aan Vof Noviomagum in Leuth en hernoemd in NOVIOMAGUM. In 2002 verkocht aan P. van Laken in Merksem en hernoemd in EURONAVI (6003794). In 2008 verkocht aan J. van Hoyweghen in Antwerpen en hernoemd in JAWS. In 2014 verkocht aan Binnenschiffahrtskontor Sommerfeld in Buxtehude en hernoemd in JADE (06003794). Anno 2019 in de vaart. |