Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309616.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1956.
Bouwwerf: Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:588.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:79.92 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1430 / 1727.
Voortstuwing:640 pk Stork Hesselman, type: HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7103. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, voorzien van een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen, met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:AMISIA, ODERIA, TRAVIA, ISARIA, CLIVIA en ARGENTORIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg met 640 pk Stork).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Duitse stad Wismar.
Bijzonderheden:Overdracht op: 20-06-1956.
Uitgerust met radar en radiotelefonie.
In 1981, bij Scheepswerf De Nieuwe Scheldewerf in Rupelmonde omgebouwd tot motorvrachtschip met vijf ruimen. Verlengd naar 99.95 meter en 1834 ton / 2600 cbm inhoud.
Eveneens hermotoriseerd met 1220 pk Caterpillar.
Levensloop:Op 03-03-1975 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 16-09-1981 verkocht naar D. Taelen in Gent (België) en aansluitend omgebouwd tot motorvrachtschip. In 1982 als ELIANNE II in de vaart gekomen (6001941). In 1983, via Scheepsmakelaar W.A. Witjes in Zevenaar verkocht aan P.D.A. Peters in Nijmegen en hernoemd in GROENENDAAL (2317124). In 1993 verkocht aan Vof Van der Vlies in Sliedrecht en hernoemd in SPERANZA. In 1997 verkocht aan Vof Noviomagum in Leuth en hernoemd in NOVIOMAGUM. In 2002 verkocht aan P. van Laken in Merksem en hernoemd in EURONAVI (6003794). In 2008 verkocht aan J. van Hoyweghen in Antwerpen en hernoemd in JAWS. In 2014 verkocht aan Binnenschiffahrtskontor Sommerfeld in Buxtehude en hernoemd in JADE (06003794). Anno 2019 in de vaart.

Het motortankschip WISMARIA, leeg op weg naar Rotterdam. Het wachten is op de grote sluis van Hansweert. Kenmerkend voor de 1400 tonners van Hitzler zijn de vier kachelpijpen op de voorroef. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip WISMARIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip WISMARIA, gefotografeerd op het Albertkanaal. Waar eens de Dorpsstraat gewoon doorliep, lag er zomaar een kanaal. Geld voor een brug was er kennelijk niet. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip WISMARIA, onderweg naar de Shell in Gent, heeft tijdelijk vastgemaakt op het cokessteiger in Sluiskil. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motorvrachtschip GROENENDAAL in één van de sluizen van de Moezel. Foto: Archief J. Koster – met dank.

Het motorvrachtschip GROENENDAAL, gefotografeerd op het Schelde-Rijnkanaal ter hoogte van Nieuw Vossemeer. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Inmiddels beladen met containers. Het motorvrachtschip NOVIOMAGUM (ex. WISMARIA) opvarend aan de Loreley. Toen de WISMARIA in 1956 in de vaart kwam was de ‘container’ nog een volslagen onbekend begrip. Foto: J. Koster – met dank.

Het motorvrachtschip EURONAV, met een volle vracht containers onderweg naar Antwerpen. Hier vastgelegd bij het uitvaren van de Volkeraksluis. Foto: L. Schuitemaker – met dank

Het motorvrachtschip JAWS, op een rustige zondag afgemeerd op het Albertkanaal. Weinig voormalige Van Ommeren tankers kennen zo’n lange geschiedenis als WISMARIA. Foto: P. Broers – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

De motortankschepen WISMARIA en MORINIA in 1965 in Sas van Gent. Foto: Amisia.nl – met dank.