Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2310446.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1959.
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:634.
Proefvaart:02-06-1959.
Afmetingen:79.98 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1437 / 1733.
Voortstuwing:690 pk Stork Hesselman, type 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 6744. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk en 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:ALBISIA, DUBISIA, TIBERIA, MOGUNTIA, PADUSIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg met 690 pk Stork). 
Betekenis Scheepsnaam:Naar de rivier de Weser.
Bijzonderheden:Stapelloop: 19-03-1959.
Overdracht: 02-06-1959.
Vanaf de bouw voorzien van radar en radiotelefonie.
In 1966 bij Boele Bolnes omgebouwd voor het transport van stookolie. Hiervoor uitgerust met een Clayton verwarmingsketel (1408 ton).
In 1981 omgebouwd tot droge ladingschip. Hierbij voorzien van een nieuw ladinggedeelte. Nieuw afmetingen: 85.99 x 9.49 x 2.96 meter en 1692 ton. Tevens hermotoriseerd met 1200 pk ABC.
Het oude (tank)ladinggedeelte werd in 1986 aangekocht door Gebr. Kruijff BV in Den Helder en aansluitend omgebouwd tot tankduwbak. Hernoemd in WALTER KRUIJFF (2317833 – 786 ton – 38.58 x 9.48 x 2.90).
Levensloop:Op 13-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 15-12-1981 verkocht aan E. Coupé in Gent. Aansluitend omgebouwd tot droge ladingschip en hernoemd in SAN MARINO (6001988). In 1985 verkocht aan R. Rifault in Antoing en hernoemd in FLORALIA. In 1997 verkocht aan D. Braekman in Gent en hernoemd in SAN REMO. In 2001 verkocht aan M. Braekman in Antoing en hernoemd in ALMERIA. In 2004 verkocht aan Deurlo Marine Service BV in Nijmegen en hernoemd in MURENE (02326759). Anno 2017 in de vaart.

Het motortankschip VISURGIA heeft vastgemaakt in Düsseldorf voor de aflos. Foto: H. de Haan – met dank.

 

Het motortankschip VISURGIA ligt te lossen bij de BK Giulini in Ludwigshafen. Niet de meest prettige plek om te lossen; met deze lage waterstand heeft men zelfs de zwierboom nodig om aan de wal te komen. Over veilige vluchtwegen gesproken. Foto: Jan van Brussel – met dank.

 

De VISURGIA nadert, op een stormachtig Hollands Diep de Kreekraksluizen die net aan de horizon herkenbaar zijn. De bestemming; Antwerpen. Foto: H. de Haan – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motorvrachtschip MOONRAKER opvarend op het Hollandsche Diep, ter hoogte van Moerdijk (februari 2021). Foto: C. Rombouts – met dank.
Het motorvrachtschip MOONRAKER opvarend op het Hollandsche Diep, ter hoogte van Moerdijk (februari 2021). Foto: C. Rombouts – met dank.
Het motorvrachtschip MOONRAKER opvarend op het Hollandsche Diep, ter hoogte van Moerdijk (februari 2021) met de Moerdijkbruggen in zicht. Foto: C. Rombouts – met dank.