Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2307150.
Scheepstype:Motortankschip – type: N/open.
Bouwjaar:1947.
Bouwwerf:Scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht.
Bouwnummer:238.
Proefvaart:14-10-1947.
Afmetingen:66.94 x 8.16 x 2.21.
Tonnage / Inhoud:700 / 971.
Voortstuwing:400 pk Stork, type H.O. 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 5792. 
Aantal schroeven:1, voorzien van een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:AUSTRALIA, TASMANIA, CARPENTARIA, en CAPRICORNIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Victoria, één van de staten van Australië.
Bijzonderheden:Stapelloop: 25-07–1947.
Proefvaart: 14-10-1947.
Overdracht: 14-10-1947.
In 1952 werd de voortstuwing, middels Büchi-drukvulling opgevoerd naar 500 pk bij 340 omw/min.
In de jaren zestig overgemeten naar een diepgang van 2.32 meter, met 746 ton en 956 kubieke meter. Tevens werden de lospompen vervangen door 2 x 115 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Tussen 1973 en 1975, in eigen beheer omgebouwd tot motorvrachtschip van 843 ton met twee ruimen. In 1976 hermotoriseerd met 570 pk Caterpillar, 6 cilinder, 4 tact, motornummer: 69 B 1499. Nieuwe tonnenmaat: 858 ton.
Levensloop:Op 06-04-1973 verkocht aan H. Huisman in Zwanenburg. Op 12-03-1975 hernoemd in ARABESK. Op 01-10-1985 van Zwanenburg overgeschreven naar Kampen. Op 12-06-1990 verkocht aan L.G.M. Spitael in Brugge en hernoemd in GROENINGVELD. In 1993 verkocht aan F. Leclerq in Bleharies en hernoemd in BEN-GUS. In …. verkocht aan J. Comere in Brugge en hernoemd in AQUARIUS. In 2008 verkocht aan SC. Intrego SRL in Giurgiu in Roemenië. Voorzover bekend niet hernoemd. Huidige status niet bekend.

 

Het motortankschip VICTORIA, leeg op weg naar Rotterdam, voor de sluis van Hansweert. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip VICTORIA, in één van de zeehavens in het ARA-gebied. Wie weet waar; mag het zeggen. Het vermoeden is Antwerpen. Archief: Arie Lentjes.

Het motortankschip VICTORIA, afvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

De VICTORIA, afgeladen onderweg naar de Shell in Basel, gefotografeerd in de sluis van Kembs. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip VICTORIA heeft gelost aan het Ölinsel in Ruhrort. In afwachting van een nieuwe reis heeft ze vastgemaakt op een leeg plekje in één van de vele havenbekkens van Duisburg/Ruhrort. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motorvrachtschip ARABESK, afvarend ter hoogte van de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: W. Keizer – met dank.

Het motorvrachtschip BEN-GUS, opvarend beneden de Loreley. Foto: J. Koster – met dank.

Het motortankschip AQUARIUS, rondt de Loreley. In de middeleeuwen verging hier menig binnenvaarder. De legende wil ons doen geloven vanwege een prachtige dame die, op de rots haar lange haren kamde. De werkelijkheid is minder prozaïsch. Vanwege de sterke stroming liep menig schip simpelweg op de rotsen. Foto: J. Koster – met dank.